"Det står på tavlan i skolan"

Tiden går - om inte förr så märker man det när man har barn. Ena dagen, för mer än sju år sedan men ädå, bytte man blöjor på toalettstolslocket, för någon månad sedan bråkar man med sin dotter som inte tycker att man är dum i huvudet utan attackerar en med uttrycket: "Pappa, sluta motarbeta mig". Dottern har ett visst speciellt sätt att utrycka sig. När hon inte har något att göra kan hon komma och gnälla med orden: "Pappa, jag har inget att höra - inspirera mig" och närvi satt i bilen häromdagen och hon satt och pikade mig för min kroppsbyggnad och jag fällde en sur kommentar tillbaka var det: "Sluta ironisera mig" med ett efterföjande asgarv.

Underskatta aldrig barns förmåna att lyssna och lära; idag fortsatte hon att förbrylla mig med sina klokheter och funderingar.. "Snart kommer jag bli pappa" springer dottern runt och skriker i lägenheten.. biologiskt omöjligt på många sätt; jag vet.. men om man har en Tamagotchi fungerar det.. förklarade lite pedogogiskt att hon kommer inte att bli pappa eftersom hennes Tamagotchi är en kille och när denne får barn kommer Amanda att bli farmor.. 

Under ett naturbehovsuträttande tidigare idag sliter Amanda upp dörren och ropar: "Pappa, sås är en palindrom".. "Det heter ETT palindrom" svarar jag innan jag faktiskt inser vad min 7,5åriga dotter precis har sagt.. Frågar henne lite fint hur attans hon vet vad ett palindrom är och får till svar att det vet hela hennes klass om - "Det står på tavlan i skolan". Och för att citera en vän som blev varse detta: "Vi hade alfabetet och multiplikationstabeller" - man börjar bli gammal!

Kommentarer
Postat av: Marianne

Jisses... Hon verkar verkligen vara one of a kind, din dotter! =) Alltid lika roligt att läsa om hennes uttryck!
Ser ju henne fortfarande som den där lilla parveln som drack välling på bussen medans pappa Vidde satt och sov! ;-)
Kram

Postat av: vidde

jag blundade lite längre än vanligt! *bläää*

2007-05-25 @ 21:53:04
URL: http://vidde.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback