Socialdemokratiskt hyckleri i Mariestad

Ulla Göthager, socialdemokratisk kommunstyrelseordförande i Mariestad har lagt in en begäran till näringsdepartementet i avseende att i jämställdhetens tecken få döpa om skyltarna vid stadens övergångsställen till Fru Gårman istället för Herr Gårman.. och så skyller vi på politiker att de inte gör något vettigt om dagarna. Socialdemokrater har aldrig varit bra på ordlekar. Vi minns med fasa 2006 års valslogan "Alla ska med" där ingen, inte minst partistyrelsen, hade den blekaste aning om var man egenligen skulle.

Det Ulla missat  i det hela är att smeknamnet på skylten är "Herr Gårman" vilket är en ordlek på uttrycket "Här går man" som inte alls har någonting med könstillhörighet att göra.  För även om socialdemokratin saknar verklighetsförankring så kan jag inte för mitt vildaste förstå att detta skulle ha något som helst med jämlikhet att göra; snarare dumhet och ren jävla populism/röstfiske.

Kvinnor ska tjäna lika mycket som män i samma positioner och ha lika stor rätt till vilket jobb som helst, tjejer inte ska kallas horor när de har en egen vilja, en kvinna ska aldrig behöva bli särbehandlad på grund av könstillhörighet i ett demokratiskt samhälle och som jag skrivt flera gånger tidigare - jag älskar kvinnan! Men hur många kvinnor älskar sig själva och vågar visa det? - kämpa för det istället för att måla en kjol på en svart siluettgubbe ..

Gubbe förresten - vem har sagt att den svarte figuren på övergångsstället är en man? Det kanske är en plattbröstad muslimsk kvinna i tajt burka - utan fladdrande hår och putande bröst? Och att måla en kjol på figuren - vore inte det att objektivisera kvinnan? Att tvinga kvinnor till att bära kjol för att bli sedda som kvinna?

Kära Ulla - jag uppmanar dig att hålla på med politik istället för vänsterpartistisk populistpropaganda. Men om du nu inte vill ta mitt råd hoppas jag att du går ut och ändrar namnet på kommunstyrelsens frukostmöten till mankostmöten - ska det vara könsjämlikt så är det väl inte mer än rätt att dagens viktigaste mål får ha mansanknytning - det har ju hetat frukost i många år - nu är det männens tur.. för det kan väl inte vara så att det bara ska vara jämlikt på kvinnans villkor?

--

Ett mail är skickat till Ulla Göthager från kommunens hemsida om seriositetsgraden i detta förslag. Jag hoppas på svar!

Kommentarer
Postat av: vidde

tänkte bara meddela att ulla göthager fortfarande inte svarat på mitt mail..

Postat av: vidde

fortfarande inget svar..

2007-11-14 @ 13:52:26
URL: http://vidde.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback