Ge mig slidan tillbaka

Visst är det roligt med nya ord och uttryck. språket utvecklas likt en Pokemon och blir i bästa fall ännu mer nyansrikt. Men det finns katastrofala undantag.. huruvida guzz verkligen är ett svenskt ord för tjej känns lite som en urarmning och ett desperat tilltag för att blidka en massa blattar som inte orkar lära sig svenska. Ett annat mer äktsvenskt problem är kategorin könsord.


Som dagens City mycket riktigt tar upp, killars ord snopp är så vedertaget att det nästintill blivit könsneutralt. I 8marsefterdyningar undrar jag lite vad fan hände med tjejerna? Är det ett bevis på kvinnors osäkerhet inför hennes egen gestalt som gör att hon inte klarar av att acceptera benämningen på hennes kroppsdelar?

För om du ska vara riktigt riktigt ärlig - hur ska man kunna ta en kvinna på allvar som kallar sitt könsorgan för snippa eller kissen? Snippa är ett accepterat ord av Svenska Akademien. En såssnipa vet jag vad det är.. och i snuskighetens namn och mycket för att du antagligen förväntar dig att jag ska skriva det så vet jag mycket väl vad en såsig snippa är också.. men allvar - snippa? Var kommer det ifrån? Linda Skugge eller någon annan lekisdebattör vaknade bakfull över en Cafe Latte och ropade: "Den ska heta snippa!". Det är så illa att den lätt vulgofolkkära fittan låter bättre!


Lattemammor över hela landet, sluta hitta på fjanterier och välkomen tillbaka till er första biologilektion - pojkar har en snopp, flickor har en slida! Var stolt över slidan!


Kommentarer
Postat av: Pallas

Knepigt det där. För att småflickor ska veta att de har nåt som också är värt ett namn, precis som pojkarnas snopp, så har väl föräldrar valt att säga snippa i stället för det gamla stjärten/framstjärten eller underdelen som det lite mystiskt kallades av en del förr. Snippa har väl valts för att ordet liknar snopp. Det blir en tydlig likhet så att säga. Ordet slida brukar väl användas mer medicinskt eller sexuellt, och kanske Väljer föräldrar därför att inte använda det så ofta av föräldrar i vardagsspråket. Det låter ju konstigt att säga att nån kissar med slidan... Men att säga att pojkar kissar med snoppen går ju bra... Bara några tankar och reflektioner på ditt inlägg. :-)















Postat av: Pallas

Fast jag tycker nog också att det skulle vara konstigt om en vuxen kvinna sa snippa för det låter lite småbarnsaktigt.

2007-03-15 @ 17:56:23
Postat av: vidde

fast pallas, jag köper inte det heller.. vaddå värt ett namn? en snopp är en snopp och inte värt mer än att ett öra är ett öra.. jag har fått lära mig att det heter snopp och slida. medicinsk heter det penis och vagina..

2007-03-15 @ 21:40:35
URL: http://vidde.blogg.se
Postat av: Pallas

OK, men vagina tycker jag låter bättre att säga än slida i så fall. VMen det är väl en smaksak vilket ord man föredrar. Fast jag tycker ändå att snippa låter ganska gulligt och är ett bra ord för småflickor. Blir lite nyfiken på vad din dotter säger? Säger hon slida som du gör?

2007-03-16 @ 07:35:19
Postat av: diana

Alla nya fjantiga omskrivningar går tvärbort.
Fram för att kalla könsorganen vid sina rätta namn.
Vilket som sedan är rätt får väl personer och omständigheter avgöra ;)

2007-03-16 @ 10:14:37
URL: http://bloggis.se/diana
Postat av: vidde

practice what you preach.. givetvis har hon lärt sig att det heter slida. problemet om jag hade kallat den snäckan, snippan, lövet, pärlan, berit.. så fins risken att hon hade blivit retat i skolan. man kan aldrig bli retad för ngt som är vad det heter..

2007-03-21 @ 20:51:44
URL: http://vidde.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback