Feminist? Vet inte..

Jag fick en glidning på bussen när jag satt och skrev på min laptop. Det var inte av någon otrevlig person egentligen, det fälldes bara ett surt janteuttalande från en man som tyckte att jag kunde väntat till jag kom hem. Varför då - stör det att jag knappar på ett par tangenter? Hade det stört om Ingemar Bergman suttit och knappat laptop på linje 7 mot Svågertorp istället för att sitta naken med stånd i en garderob och smeka Lanterna Magica?? Nä - det hade det inte tyckte mannen som då förstod dårskapen i att göra skillnad på person och person, bad lite om ursäkt om jag tog illa upp och hoppade snart av bussen.


Idag är det rödstrumpans heliga dag. Vuxna kvinnor som studerar och till vardags tävlar i grenen "Knulla så många killar som möjligt under Lundakarnevalen" ändrar åsikt för en dag och samlas ikväll på Smålands nation i Lund och firar kvinnodagen med att bygga pärlplattor för att fokusera på de orättvisor som finns mellan män och kvinnor! [jo, det är faktiskt helt sant]

När det nu ordnas "Kvinnor Kan"-mässor runt om i landet är de dominerande programpunkterna smink, matlagning och feng-shui.. typ..  Hur vore det om man anordnade kurser i grundläggande självförtroende? Alla dessa kvinnor som kan och vill så otroligt mycket men som inte litar på sin egna kraft - är det inte viktigare att få upp deras ögon för sig själva? Visa att de kan visst bara de försöker? Tänk om det kunde föreläsa någon som peppade kvinnor att inte ta skit från arbetsgivare och förtryckande män? Som peppade upp kvinnor som anser sig vara särbehandlade pga sitt kön istället för att ytterligare stöpa de i den traditionella könsrollen.

Så kommer ordet Feminism upp.. jag vet inte vad det är! Vad betyder ordet; vad har det för innebörd? Finns det en enda betydelse eller är det ett modeord som man änvänder för att vara trendig? Läste om någon som ansåg att att feminism är en teoretisk lära.. nä, jag är nog ingen feminist.. jag kan ju inte vara något jag inte vet var det är! Ibland hör man: "Feminism för mig är.." och så kommer en lång radda argument. Lars Ohly kommenterade sina kommunistiska ideal med att: "Kommunism för mig är..". Detta resonemang är ohållbart. "Nazism för mig är inte att gasa ihjäl judar och Jehovas Vittnen, nazism för mig är lekande barn som står på led och sjunger, nazism för mig är fina motorvägar och statyer ut Wagneroperor".. 


Förstå mig rätt nu. Jag älskar kvinnan i mot och medgång, även om era resonemang i vissa lägen strider mot all logik och sans. Jag har en dotter som om 11 korta år av samhället kommer att klassas som kvinna - jag uppfostrar henne var dag till att våga lita på sig själv, vad hon tror är rätt; följa en övertygelse - kolla läget och fatta beslut därefter. Min önskan är att hon kommer att få det bästa liv en kvinna någonsin haft och kommer att få, detta oavsett vad hon tar sig för i framtiden. Hon vet att hon kan lita på mig i alla lägen och frågar om allt som hon är nyfiken på för hon vet att hon får ett ärligt svar. Jag vet, att hon som vuxen aldrig kommer acceptera att hon får en sämre ställning för att hon är kvinna.

Så innan AFA får för sig att stämpla mig som kvinnohatare för att jag inte går med i demonstrationståg vill jag bara göra klart: Självklart är lika lön för lika arbete inget som ens ska behöva diskuteras. Liksom att statusen på mer traditionella kvinnoyrken ska höjas. Det anser jag av mitt fullaste. Men ni måste ta tag er situation och gör det på ett trovärdigt sätt! Man kan inte gå ut och säga att män är svin för att kvinnor har lägre lön. Kvinnor har lägre löner för att de inte krävt det; de har aldrig vågat!

Det kommer aldrig att vara mitt fel att kvinnor hamnat på efterkälken i lönestegen och jag kommer aldrig begära mindre lön för att jag är man. Jag förtrycker inte kvinnor, jag misshandlar inte kvinnor, tvärtom! Jag stöder varje kvinna som kämpar för sina rättigheter. Men man gör inte det genom att bygga pärlplattor, våffla håret eller sy en klänning, inte heller genom aromaterapi! Man gör det genom att möta motståndaren med argument!

Jag älskar kvinnan - men hur många kvinnor älskar egentligen sig själv?


Kommentarer
Postat av: Anna-Carin

Jadu,det här med feminism är ingen lätt grej och jag vägrar trots att jag är kvinna att hålla på å tjafsa om det.Gör ngt åt saken istället för att gnälla tycker jag.Som det här otroligt klichèartade uttrycket"Kvinnor Kan" det är fan så man spyr!Bevisa det då ffs liksom.Inte bara gå i högklackade "stuka-foten-dojjor" och kortkort och försöka se reprensativa ut (med stora plakat i led )när de egentligen signalerar ut annat till grabbsen.Ändra det istället till "Vi försöker så gott vi kan" :) whatever...ha de fint!
Shimmering_a på Lunarstorm/ditt bloggfan

2007-03-08 @ 21:51:38
Postat av: Nicco o Jojjo

Hoppas allt ar bra med dig ! Sjelv lemnar vi nu Bangkok for paradis on KOH CHANG ! Kramar

2007-03-09 @ 01:44:40
Postat av: Niclas

Glom inte resedagboken vi heter Niccojojjo der !

2007-03-09 @ 01:46:15
Postat av: Vidde

Anna-Carin: Hej vännen, kul att du hittat hit
Nicco o Jojjo: Kul vänner, kul.. här regnar det!
Nicco: du får kolla upp det där - går inte att komma in på er sida

Postat av: Wemme

Mycket välskrivet! Kan inte mer än hålla med dig till 100 procent.

2007-03-09 @ 09:31:37
Postat av: Helenan

Nej, men samtidigt måste det vara tillåtet att bygga pärlplattor eller vad man nu önskar göra då och då och inte behöva kämpa för allting hela tiden och ändå få respekt, tycker inte du det? F.ö. tycker jag att du är lite förhastad när du säger att de seminarium och de föreläsningsserier som hållts igår bara handlar om att våffla håret och sminka sig. Släng ett öga på 24:an så får du se hur kvinnor från FN, Libyen, Hjärt- och Lungfonden och lite annat smått och gott uttalar sig i ämnet "feminism", så tror jag att du slutar prata om att det bara är pärlplattor som läggs.

2007-03-09 @ 20:19:46
URL: http://blogg.aftonbladet.se/11503
Postat av: Nicco

Jodo det funkar !! niccojojjo !!

2007-03-11 @ 10:08:37
Postat av: nicco

niccojojjo med litet n !!

2007-03-11 @ 10:12:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback