Öppet e-postmeddelande till [email protected]


Hej, Vidde Reimann heter jag. Ikväll köpte jag Medwurst Kokt KALVKORV, streckkod 2069954908068, på Coop Jägersro i Malmö, bifogar en bild. Av ren nyfikenhet läste jag innehållsförteckningen när jag kom hem och blev lite förbryllad.
Kokt medwurst eller?
Ingredienser: Griskött, vatten, grisfett, potatismjöl, nötkött, salt med konserveringsmedel E250, socker, druvsocker, kryddor, antioxidationsmedel E327, E301, E331, E335, E300, konserveringsmedel E262, smakförstärkare E621, färgämne E120  

Köttmängd: 50%.  Fetthalt 31%
Tillverkad i Sverige 

Det saknas 19% och med den noggranna innehållsförteckningen så inser man ju att det finns övriga ingredienser som tar plats. Men den är ju tillverkad i Sverige säger ni; gäller det alla ingredienser eller bara slutprodukten? Hur är det med E335 och druvsockret? För annars är det väl falsk marknadsföring?  

Sen undrar jag lite var kalven tog vägen - för jag har ju köpt en kalvkorv. Det står ju på förpackningen - eller vad är det egentligen jag köpt?  

Med bästa hälsningar Vidde Reimann  

Kommentarer
Postat av: Karro

Passande ämne så här i ompaketeringstider:-) Vad är det egentligen i våra köttförpackningar? När jag jobbade på Scan i Kävlinge för en massa år sedan så paketerade vi om bacon med gammalt datum!

2007-12-06 @ 22:03:01
Postat av: A-K

det stod ju faktiskt nötkött också så där har du ju din kalv, he he

Postat av: Vidde

well A-K, om jag går till ICA och köper en grillad kyckling så finns ju risken att jag köper en grillad höna eller tupp beroende på hur länge kycklingen levt. men det är i min lilla värld hysterisk skillnad mellan en kalv och ett fullvuxet nötkreatur..

2007-12-11 @ 19:56:41
URL: http://vidde.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback