Skärp dig för fan Christer

Under min luchbuffé igår läste jag ett SMSinlägg i tidningen Metro inskickad av signaturen Christer:
 
"Alla låga löntagare, de som lever på A-kassa ska strejka mot dåliga moderater. Vi kräver ny regering."

Om man kollar lite närmare på texten upptäcker man en meningsbyggnad som inte är av denna värld. Visst förstår vi kanske vad han är ute efter, men hur uttrycker du dig Christer - det går ju inte att ta honom på allvar! Vad är låga löntagare? Vad menar du med att leva på A-kassa? Man ska inte leva på A-kassan; A-kassan är inget statligt bidrag utan en hjälp för människor mellan anställningar. Jag har levt på A-kassan och det hoppas jag aldrig att jag ska behöva göra igen men jag såg det aldrig som en inkomst! Man lever på pengar från arbete och inget annat.

Vi lever i en demokrati och då finns givetvis demonstrationsrätt mot dåliga moderater; i detta fall - vad är det som är dåligt? Att det ska löna sig att jobba? Men hur som - lek med tanken att någon tidning hade låtit någon uppmuntra sina läsare att aktivt strejka mot arbetsskygga lågutbildade män som tär på samhället och statsfinanserna genom att vägra ta eller ens söka de jobb som finns.

Att kräva en ny regering när något sker som man inte riktigt vill är rätt barnsligt - Christer har inte kommit längre än barnen i sandlådan: "Om inte du leker med den lastbilen får du inte vara med". Det jag vill kräva och uppmuntra till är en ny inställning hos de som tror att det är samhällets skyldighet att föda de som inte anstränger sig

Kommentarer
Postat av: knegarn

helt enig.

2006-11-09 @ 10:27:32
Postat av: puttski

Christer är väl rädd för att han ska förlora sina "dubbla" inkomster - A-kassa och svart jobb. Och vad är en låg löntagare? Att betala hemska belopp i skatt...det blir man låg av...så då är det väl alla som jobbar i landet som är låga löntagare? Eller?

2006-11-10 @ 11:28:36
Postat av: vidde

eller så är det att löntagare är små i växten..

Postat av: Drömmaren

I mitt nästa liv vill jag vara son till Bill Gates,
och inte behöva veta vad A-Kassa är för något. Tänk att inte behöva sitta och tanka filmer och musik på DC++, och inte behöva jobba svart längre.
Med alla de pengar man då har, så köper jag Lindströms VVS och gör horhus av det.
Tänk att sitta i dörren och räkna pengar i ett par vita gummihandskar. Vilket underbart liv, eller ??

2006-11-14 @ 12:45:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback