Hundutställningar är nazistpropaganda

Är den västerländska tamdjurshållningen är ett nazistiskt påfund som skapats som ett rumsrent indoktrineringsforum? Frågan är uppenbar när man i skånska gratistidningen Spegeln läser Gunnar Kvants kolumn om hundutställningar:

"Varför har man då en utställning där man springer i en ring och visar upp sin hund? Hela tanken är egentligen att att man ska få lite hum om hur uppfödarna har lyckats med att bibehålla rasstandard, begränsa sjukdomar och avla bort fel på hundarna. Har en uppfödare problem med att många valpar i en kull får till exempel bettfel eller höftledsfel och dylikt så är det ju bra att man undviker dessa kullar med dessa föräldrar samt att man undviker avel på valparna. Sköts detta så kommer raserna att bli bättre, friskare och starkare med tiden."

Ha citatet ovan i minne och byt ut hund mot människa och sätt ett Sieg Heil efteråt - hur smakar det i munnen? Den nazistiska raspropagandan och önskemålet om en stark renrasig arisk krigare, utan felavlade judenäsor och zigenarfötter. Avla bort de drag som kan härledas till lägre missanpassade raser och individer, har du en defekt - för inte dina gener vidare! Leve de rastrogna avlarna - förskjut blandningar mellan raserna.. Rasstandard - vad i helvete är det om inte en nerplitad ideologisk idé om att dela in en livsorganism i olika fack och döma den därefter?

Gunnar Kvant avslutar sin kolumn med "På hundens sida som alltid" - gäller det de rasblandade hundar också? Vän av ordning kan ju också ifrågasätta skribentens politiska hållning - en rashetsare av denna rang lär knappast vara annorlunda när det kommer till människor..

För övrigt är det mycket snack om djur. Djur har fått en högstatusstämpel som är vissa människor aldrig förunnade. För visst är det lättare att engagera sig i minkar uppfödda för slakt och för höns i för trånga burar än Folke 56år uteliggare och smutsig. En gorilla har tydligen fått ungar nyligen och tidningarna får orgasm för att nu har den lille minsann börjat bajsa och amma - vad hände med Astrid som ligger på långvården utan möjlighet till en daglig dusch eller ett fungerande socialt liv? Nänä - leve djuren.. eller?


Kommentarer
Postat av: Ank

och dessutom är blandraser (hundar) starkare än de renrasiga, när man avlar för starkt så försvagas hundarna finns ju hundar som inte ens kan få valpar naturliga vägen för att de har blivit för hårt fram avlade...
vet inte hur det är med människor fast om det skall vara renrasigt blir det väl inavel och hur bra är det...?

2006-04-13 @ 09:51:13
Postat av: Gunnar Kvant

Opps! så fel du har.
Aja Baja!
jag förstår att du givetvis inte vet ett enda dugg om hundar och respekterar detta eftersom du gör kardinalfel 1 sysslar med antropomorfism(sammanblandar hunden med människan)
Jag står alltid på hundens sida och det är ju knappast jag som har uppfunnit hundutställningarna
men jag vidhåller att man ska avla på friska djur för att få friskare hundar dock tycker jag att du verkar ha en sned ock faktisk sjuk inställning när du jämför detta med nazityskland....tänk efter.
Läs lite hundkunskap så förstår du säkert lite bättre .
Och du ...
Min första hund var en blandras
Och du......
Min fru härstammar från Ungern
Fy Skäms på dej !!!!

2006-07-19 @ 00:36:57
Postat av: Vidde

Blev nästan lite glad och hedrad att du hittat mitt avreageringsplank på nätet och jag uppskattar din kommentar.
Spelar det någon roll vad jag vet om hundar? En hund är ett djur och borde då som levande varelse bli behandlat med respekt och inte kasseras för en krokig rygg. Varför kan man inte jämföra en hundutställnings djurkroppskontroll med Dr Mengeles tand och näskontroller av judar?
För mig är det samma tänk och jag hoppas du funderar ett par sekunder över min åsikt!
Och du...
Jag är stolt kattägare


Jag respekterar din ståndpunkt men jag skäms inte en sekund för mina åsikter


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback