Expressens förakt mot det svenska språket

När är man expert? Frågan blir uppenbar när man kollar in Expressens glasstest. [läs här] Man låter ett par barn testa årets nya glasssorter med rubriken "Expressens unga experter sätter betyg på alla nyheter". Ungarna äter kanske till vardags två glassar i veckan, är de experter för det? Jag tar två glas whiskey i veckan men ingen skulle klassa mig som expert för det? Expertpaneler finns i TV och radio, men de består allt som oftast av avdankade profiler som ställer upp för att krampaktigt hålla sig kvar i rampljuset - hur mycket experter de är spelar ingen roll för om man talar om att "så här är det" för en inte-ifrågasättande publik så blir det sanning. Talar du om att "Vår produkt är bäst" tillräckligt många gånger så går alla så småningom på bluffen - varsågod - PRbyråernas första och bästa knep helt gratis!

Orden tappar betydelse, en expert för mig är någon som kan och vet om en specifik sak.. som vet lite mer än alla oss andra.. vad kan Expressens unga experter om glass som inte jag kan? Eller är man automatiskt en expert när man känner reportern och får följa med till stora tidningsredaktionen första dagen på påsklovet och äta glasspinnar?

Frågan till Expressens redaktion är väl när ni som media ska ta ansvar för var ni skriver? Vilket ansvar har ni för att ordens betydelse suddas ut med er tabloidtidning som första flaggskepp?

Kommentarer
Postat av: Karolina

Jag anser inte att Expressen är en trovärdig tidning utan mer är att betrakta som en skvallertidning som blandar upp skvallret med nyheter. Deras enda mål är att sälja fler tidningar än aftonbladet, inte att förmedla trovärdiga och genomtänkta/arbetade artiklar till oss idioter till konsumenter som köper skiten. Fast hade de blivit seriösa så kanske ingen köper tidningen - vad säger det om oss konsumenter?

2006-04-17 @ 08:26:13
Postat av: Helenan

Jävlar i min lilla låda.. det är tungt att leva när världen ser ut såhär.

2006-04-18 @ 08:08:32
Postat av: Nicco

Att Expressen och övrig kvällspress är fyllda med trams tycker jag är old news ! Gör som jag vidde ,läs inte skiten !!

2006-04-25 @ 18:12:21
Postat av: vidde

men.. hur ska jag annars okritiskt få reda på vad som händer i världen.. jag menar den stora världen.. utanför johan westmans big brothervärld..


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback