Öppet brev till Mats Åkerlund - SR Nya Media

Hej Mats Åkerlund, chef för Nya Medier på Sveriges Radio,

En liten frågeställning dök upp i mitt huvud när jag loggade in på Aftonbladets hemsida och insåg att ett Public Servicebolaget Sveriges Radio minsann köpt upp all annonsplats för att marknadsföra sina 15 webradiostationer. Jag surfade till Er hemsida och läste pressmeddelandet på

http://www.sr.se/omsr/press/press2005/0912c.stm

I inlägget Våga Vägra Betala TVlicens ifrågasätts dagens licenssystem och nu med denna annonskampanj måste folket inse att det måste ta slut med dessa översittarfasoner.

Jag hade inte reagerat om SR varit ett kommersiellt privatägt bolag men när hushållen ska pungar upp dryga 2000 kronor av redan skattade pengar för att ni ska kunna köpa annonser; har de fått vara med om att godkänna det? Hur mycket har licensbetalare egentligen att säga till om när det gäller programinnehållet inom Public Service? SVT låter oss rösta fram Riketvinnare och Sveriges representant till Eurovision Song Contest, men när det gäller SR, vad har folk att säga till om där? Kostnaden är också en viktig fråga - hur mycket av licenspengarna gick åt till att nå en bredare publik.. och förresten.. att må en bredare publik är väl inget ni ska betala för att göra - är inte Public Servicetanken att lyssnarna ska komma till er. För om vi ska börja göra reklam för statliga pengar kommer den kommeriella marknaden att slå bakut och stämma er för konkurrens på grunder som är riktigt rättsvidriga.


Kommentarer
Postat av: Sara

Bra där! Skattesystemet är åt helvete. Och med de nya mediaskatterna är det skrattretande. Jag menar skatten på CD-R-skivor och mobiltelefoner m m.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback