Jag är tillbaka - du har saknat mig eller hur

Med jämna mellanrum så blir det ett avbrott i mitt bloggande - nu är jag tillbaka efter ett sådant. Denna gången vet jag att ni är många som är nyfikna på vad mitt första blogginlägg på många dagar kommer att innehålla. Efter allt som hänt, de tänkbara ämnena är fler än någonsin - samtidigt som att skälet till min bloggfrånvaro är endast ett. Ni är en hel del som vet varför och lika många som längtar efter att få gotta er åt något smaskigt. Det bjuder jag på! Men det kommer bli lite annorlunda idag. Jag skulle kunna berätta om vikten av kommunikation, medmänsklighet, ärlighet och människans trångsynthet.. men jag väljer att kort skicka en reflektion om rädsla!


Vi är alla rädda för det okända av den enkla anledningen att vi inte vet vad som ska hända och hur det kommer att påverka oss och vår situation. När vi blir rädda går vi i försvarsställning och ser till att skydda allt eget, oss själva, våra värderingar och vårt beteende som vi känner. Så när vi väl sitter hopkurade likt spjutmän inser vi att det okända, en förändring kommer oavsett vad och det är när man står fejsad denna som vi i vår vardag reagerar på olika sätt. Ett fåtal av oss sväljer förändringen utan att ens ifrågasätta, de flesta vill ha lite kamp och ventilera åsikter men motstånd gör vi alla, direkt och oundvikligt! Ändringar är ett avbrott i rutinerna och människan som vanedjur är väl dokumenterad.


Rädslan skapar motstånd; motstånd må vara ett negativt laddat ord men det betyder kan ändra mening beroende på hur det läggs fram. Prova att byta ut ordet motstånd till invändning; motstånd är kategoriskt, invändningar är ett ifrågasättande baserat nuläget och som det kan diskuteras och informeras kring.


Det finns ett enkelt sätt att minska vår rädsla; kommunikation. När människan inte får veta startas spekulationer som växer till vedertagna sanningar och när verkligeten blir oss varse blir vi rädda och skapar motstånd eftersom den ruckar vår illusion av situationen. Men vilken är verkligheten, den du själv diktat upp i din ensamhet av missundsamhet och förakt, eller den som finns lite längre bort.. lite längre bort i verkligheten på riktigt.. den verklighet som finns lite längre bort än horisonten du ser från dina EPAtraktor..


Vi kan inte tycka om alla förändringar, men de sker av en orsak. Vilken då? Det är upp till dig att ställa den frågan och göra det bästa du kan av situationen. Alla förändringar är inte av ondo - något som är fel kan faktiskt rättas till. Men det kräver öppenhet och självinsikt.. och tyvärr är ni många som väljer den lättaste utvägen: knyta handen i fickan och ropa "fy fan, aldrig i livet, vilket jävla skitförslag, det kommer jag aldrig att gå med på"


Denna veckan har varit en av de tyngsta i hela mitt liv.. om du förstår det jag skriver och tar det till dig har du vunnit en del av min idagarna svårförtjänade respekt. Tack!


Kommentarer
Postat av: ank

beklagar att du haft en tung vecka, hoppas att det finns en ljuspunkt *kram*

2007-05-23 @ 09:15:42
Postat av: Nicco

När man gör dumheter bör man i alla fall lyckas med dem.
(citat av Napolen Bonaparte)

2007-05-23 @ 11:36:17
Postat av: Soffipropp

Men vännen, har du haft en så tuff vecka och det är bara onsdag...Tycker synd om dig! Kramar i massor från mig

2007-05-23 @ 22:47:51
Postat av: Johanna H

"I don't know the key to success, but the key to failure is trying to please everybody."
Bill Cosby
"It is a mistake to think you can solve any major problems just with potatoes."
Douglas Adams
:)
Johanna

2007-05-27 @ 21:15:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback