Glass och toalettstädning

Jag måste ha en Tamagochi, alla mina kompisar har en och du vill väl inte att jag ska vara den ende som är utanför.. så löd dotterns resonemang i december när hon upptäckt det lilla japanska helvetetsredskapet till barnsysselsättning. Hon fick en rosa sådan och i dessa tider är det tydligen fult för tjejer att vilja ha rosa, tänker närmast på den skrattretande debatten om en rosa glass med glittersmink i pinnen som man vill förbjuda för att den utesluter pojkars konsumtion av glasset - hets mot folkgrupp eller vad säger ni bögar? Va fan, jävla sandlådedebatt - människor ligger hemlösa i trapphus, barn dör i världen för att vi vuxna inte kan hålla sams och ni bojkottar GB för en glassjävel?

Var är perspektivet på saker och ting? Ja, man ska börja någonstans Och nu kommer någon Folkpartist-Birgitta säga att det är viktigt att inte hamra in traditonella könsroller hos barn.. och då vill jag bara säga.. lägg ner! Det är ingen könsroll för barn att gilla rosa smink, det är negativa värderingar från oss vuxna om rädsla för olikhet som vi trycker på våra barn. Barnen skiter i vilket - är glassen blå eller rosa, skit samma om den är god! Det är klart att den rosa färgen upprör, precis som förra året när GB hade den förskräckliga smaken att kalla en svart version av nougatklassikern Nogger för Nogger Black.. Det var samma sak där, alla som gillade lakrits älskade glassen oavsett om man var blåneger eller blekeskimå.

Det har blivit dags att strukturera upp vardagen hemma så vi har på käckt nannymanér gjort detta schema där våra uppgifter hemma fylls i och vi blockar av efterhand som de är färdiga. Min dotters huvuduppgifter är att två gånger i veckan städa sitt rum och duscha; med tillhörande hår- och nagelvård, mina är att städa lägenheten, ett rum om dagen. Så ville dottern också städa mer än bara sitt rum, vad vill du då göra undrade jag? "Jag vill städa toaletten" säger sjuåringen.. vad ska jag göra då?

Ska jag hindra henne eftersom det är en "traditionell kvinnogöra" - himlaplättar tänker jag med en lätt flirt till Helena som tvingat på mig detta uttryck.. Klart hon får göra rent toaletten om hon vill. Hon blev jätteglad, sa t.o.m tack pappa och låste in sig på toaletten och skrubbade tvättställ och kakel så det stod härliga till medan jag gav mig i kast med kvällsmaten. När vi var kurade vi ihop oss i soffan läste vi den otidsenliga sagan om Askungen, nu när Amanda läser själv vill jag ta de få tillfällena i akt när man får vara myspappa till en liten tjej.. jag hoppas att det aldrig blir förbjudet.

Kommentarer
Postat av: Pallas

Det är väl bara att tacka och ta emot om dottern vill städa toaletten. Det finns säkert pojkar som också skulle välja att städa toaletten istället för t.ex. köket.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback