Sockerchocken

I avdelningen "Tyck att du själv är duktig" tänkte jag tala om att jag nu, under 48timmar, haft legat konstant på ett blodsockervärde under 10,1. Jo, jag vet att det är aningen högre än man borde ligga men för att ha legat på ett fastevärde på över 26 för mindre än två månader och dessutom utan att ha ändrat kost så där överdrivet mycket frånset sockerintaget och nattmack.. måltider... och kanske ätit en och annan morot extra och promenerat 2kilometer om dagen så är jag faktiskt lite nöjd med mig själv.


Just nu sitter jag dock sockerfylld i Båstad, Amanda är hos sin mamma i helgen och vi firade mina braiga sockervärden  med att dra i oss en snickers och ett halvt kexchoklad - mitt första godis på över två veckor.. Imorgon blir det HotShots och kall öl.. onsdag kl 13 ska jag till min diabetessköterska - living on the edge! Men jag är fast besluten att klara att hålla mina sockervärden inom rimliga gränser - jag vägrar att se min diabetes som ett handikapp. Så för första gången ska jag a ett livesockervärdetest - tåget till Malmö är försenat.. FAN - jag hatar nålar - kommer aldrig lära mig även om det bara är ett stick i fingret.. vänta, ska ladda tryckaren.. ångest.. sticket gjorde ont.. och det tar 15 sekunder innan domen.. 14,2 visade stickan.. 

Av detta tar i lärdom att Snickers är gott när det kurrar.. och att det skjuter ditt blodsocker i höjden. Men trots detta är jag faktiskt nöjd. Jag håller nu på och lär mig vad jag kan äta och hur jag ska äta men inte minst hur min kropp reagerar på olika sockernivåer.. att lära av 14,2 betyder det att jag är kel- och gossugen, vi får se hur kvällen slutar..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback