En söndag vid middagsbordet

"Vet du vad pappa, jag har funderat på en sak". Varje gång dottern levererar den eller en liknande mening vilket blir allt mer vanligt ju äldre hon blir, så sprider sig en orolig känsla.. man vet liksom inte riktigt vad som kommer att komma ur munnen.. "Berätta". "Jag har nog den bästa familjen av alla mina kompisar". Pust.. min kommentar som kom därefter var kanske väl menad men inte så genomtänkt: "Det tycker jag med. Hur menar du då?" "Jo för min lillebror och mamma bor ju i Båstad och vi bor här och jag har alla kompisar här men jag vill ju leka med Jack också fast det hade blivit för mycket att alltid träffa honom så det är perfekt nu så jag kan koppla av i skolan och träffa Jack och mamma på helgen, förstår du nu?.". Koppla av i skolan... hm.. får nog snacka lite med Amandas fröken lite..

Hur som, efter en diabetesgodkänt middag med fisk, ris och råkost.. nu blir det ett sidospår här.. råkost stod det alltid på skolmatsedeln när jag gick i skolan. Utanför vårt hus hade vi en skogsdunge och i trädkronorna bodde det en massa råkor som väsnades som fan och jag undrade alltid om råkost var ost med råkor i och varför det stod på matsedeln men aldrig dukades fram. En som brukade skjuta av råkorna och enligt egen utsago åt skiten efteråt vad en i Hököpinge bosatt polis som hette Hallberg, vars son Lars-Johan numera sitter som ledamot i kommunfullmäktige i Malmö för Sverigedemokraterna och som förra året togs för rattfylla, vilket han med heder gick ut offentligt med inan mediadrevet hann tugga sönder söderns son.. vi som känner Herr Hallberg från den tiden är lite förvånade att han övergett sina extremhögeråskter för ett parti med demokratiska åsikter som Sverigedemokraterna, för hör du Jimmy - extremhögern är ju inte välkomen i SD eller hur var det nu? Nu tillhör jag dock de som välkomnar SD i Sveriges kommunpolitik - varför? Jo därför att det behövs en omrörning i landets politik. Om SD är rätt parti får vi väl se men det är vår skyldighet att lyssna på väljarna; hur kul det är att sedan tvingas besluta om kommunala dagvattendragningar när invandrarfrågan är det enda som profilerat partiet är också en fråga för framtiden. Dock kan man dra paralleller med en viss Mona Sahlin som förvisso är en erfaren politiker med många år inom partiet men som inte uträttt något mer konkret än att alltid vilja synas när tillfälle ges..

Tillbaka till "efter middagen".. nu sitter dottern i soffan och klipper sina tånaglar. Det går inte så bra.. duscha och klippa naglar har alltid varit det värsta hon vet och det är fortfarande skrik och tårar två gånger i veckan när elake pappa tvingar henne att duscha. Ikväll ville jag hjälpa henne med naglarna men fick till svars: "Pappa, hur ska jag någonsin kunna lära mig om du bara ska hjälpa mig hela tiden?".. Sant - hon satt 30 minuter - men det gick - och fint blev det.. mätta är vi och nu blir det ett kapitel i sista delen av Narniaserien innan vi somnar.. och imorgonbitti hoppas jag komma under en sockernivå på 8,3 som är mitt "bottenrekord" sedan jag började mäta..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback