Produktplaceringars gissel

Mitt specialarbete i 3an på gymasiet handlade om hur vi påverkas av reklam bland annat genom produktplacering; när huvudrollsinnehavaren tittar på klockan zoomar kameran in denna och stannar tillräckligt länge för att man ska se att det är en Beitling, vodkaflaskan kommer från Skyy, bilens kylarmärke extraljussätts när kameran sveper över bilen.. ett nyligen hett debatterat ämne är den moraliska aspekten i att Nicke Nyfiken i den tecknade barnfilmen från förra året endast äter bananer från Dole..

Detta specialarbete förstörde min förmåga att titta på en kommersiell film för en lång tid framåt; överallt såg man ditplacerade varor. tom i muskvideor.. när Jennifer Lopez dansar på gatan i inledningen på Jenny From The Block kör en FedEXlastbil förbi i bakgrunden.. slump eller snyggt ditplacerad eftersom det är FedEX som skivbolaget använder sig av i transportsyfte?

Sen finns det produkter som bara finns med och som ingen människa utom fackidioter lägger märke till. Mig kollega Mattias hämtade mig mig en morgon och förklarade upphetsat att han sett senaste James Bondfilmen. Men vi diskuerade inte om filmen var bra eller dålig - tydligen hade han upptäckt att på en toalett som James Bond är på använder sig av en företaget Gebeirits tryckplatta till spolanordningen på den vägghängda toalettstolen...

Min absoluta favoritserie alla kategorier är Coupling.. ett engelskt Vänner med så mycket mer skratt och irriterande vardagshändelser och betraktelser att den amerikanska serien framstår som ett Lars Norénepos.. nå väl.. såg det första avsnittet idag för typ 264 gånger och upptäcker til min fasa att jag är minsann lika miljöskadad som Mattias.. De två tvättställsblandarna på toaleten där Steven bjuder ut Susan samtidigt som han sätter på exflickvännen på damtoan är av modellen Stick och säljs av Hans Grohe; designade av Phillipe Starck.. jag behöver semester!

Kommentarer
Postat av: Bloggläsare

Coupling är helt suverän! Tycker också den smiskar den amerikanska "sitcom tvillingen" vänner. En sån serie man kan se vissa episoder om och om och om igen och skratta nästan lika mycket åt vissa scener varje gång!
Den är helt klart på top 5 av mina favoritserier!

2007-02-04 @ 15:42:19
Postat av: Puttski

Du är lika sjuk som jag......

2007-02-05 @ 18:27:08
Postat av: Pallas

Coupling var en av mina favoritserier när den gick på tv. Men jag tänkte aldrig på produktplaceringen... Tänkte inte heller på varumärken när jag såg nya Bond-filmen. Så produktplacering kanske är bortkastad på den här tittaren? Eller så lägger jag märke till det omedvetet och känner mer för ett visst märke när det är dags att köpa något?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback