Ser du honom - visa det!

Det tragiska är att jag är övertygad om att det finns ingen som riktigt vet vem han är; hans historia och hans tankar. Om du bor/bott i Malmö kan du omöjligt ha missat honom. Han är den där mannen som djurrättsaktivister klassar som hopplöst fall och vägrar ta i med tång; han luktar lite illa där han går och i ett samhälle där djurens välbefinnande ses som viktigare än en medmänniskas så han han accepterat sin lott här i livet.

Med sig på sina eviga vandringsrundor genom Malmös gator bär han fem stora smutsiga plastsäckar innehållandes hans hem. Ingen vet vem han är och ingen skulle någonsin komma på att fråga honom. Men han gör ingen människa förnär, han tigger aldrig - han är ensam och det finns kanske en möjlighet att han vill vara det också. Han är ett öde skapat av någon händelse som vi aldrig kommer att få reda på..

Han brukar komma in på McDonalds på köpcentret Triangeln i Malmö; ställer sig alltid i bakgrunden - han vet om att barnen tittar, bortskämda tonårsblattar skrattar åt honom och föräldrarna undviker att se honom för att slippa förklara för sina feta barn att det i Sverige 2007 finns de som inte har ett hem, mobiltelefon eller en dörr att låsa bakom sig när världen är hård och kall. När kassakön är minimal ställer han sig och beställer en kopp kaffe med socker som han får av personalen som kanske ger honom det enda leende han får under dagen - sen sitter han där, ensam över sin kopp, och tankarna han har är hans egna och kommer så alltid att vara.

Vi har aldrig pratat och jag vet inte om han ens hade velat. Han kanske hatar mig där jag kommer i vit skjorta, slips och pressad kostym från ett arbete jag gillar med ett hem att gå till. Men jag hälsar alltid, tar honom i hand och frågar honom om det är ok att jag ger honom en peng. Han tackar alltid med ett leende långt där bakom det smutsiga och ovårdade yttre. Han säger inget men han ger mig alltid tummen upp - det är hans sätt att tacka och det räcker mer än väl.

Kritiker säger att han mycket väl kan köpa sprit, knark eller cigarretter för pengarna - det skiter jag i. Det skulle jag också kunna gjort för de pengarna han fick av mig häromdagen - vad är skillnaden? Han saknar nästan allt mot vad jag har och det kommer han antagligen alltid att göra. Den 50lappen jag gav honom kommer att göra hans frusna och ensamma vardag lite ljusare - det bjuder jag på.

Om du ser honom - han vill inte ha dina pengar, han kommer aldrig att fråga dig efter ett enda överblivet mynt. Ger du honom några kronor så gör du en medmänniska glad - världen behöver lite glädje och vi måste starta på hemmaplan.

Kommentarer
Postat av: Nicco

Skönt att höra av en gammal moderat !!

2008-01-05 @ 15:53:53
Postat av: klas

Jag hängde nog inte riktigt med


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback