Förlåt fågeljävlar

Strålande solsken och inga pengar till att gå på krogen. Då packar man en läsbok och en skön pastasallad med nystekt kyckling tillsammans med ett par burkar light-läsk och en rosa filt och lägger sig i Helenehlmsparken med Amanda och har picknick. Vi hade sångstund och sjöng gamla dagislåtar och amanda läsövade. Hon är jätteduktig.. problemet är att hon är lat och  vissa ord och bokstäver vägrar hon att lära sig. Men hon blir bättre. I och med att man övar läsning med henne tänker man tillbaka på hur det gick til när man själv lärde sig läsa.. och jag ljuger inte när jag säger att jag kommer inte ihåg ett dugg. Jag kommer inte igår att jag läste med varken mamma eller pappa. En dag satt det bara där och jag kunde.. tror jag.. Saffy Mjaouth har bott i fönsterkarmen de senaste dagarna. Det är katten alltså.. Hon gör som hon själv vill och vi har väl inte ens funderat på varför förrän idag när hon nästan välte ner mina gröna bambupinnar i Ikeaglasvaser med en svans som gick i 190.. På balkongfönstret satt herr och fru koltrast och trots att Saffy Mjauoth är en innekatt så fanns det nog inget hellre hon önskade sig än nyplockad fågel. Jag öppnade dörren och de flög planenligt iväg men var likt förbannat tillbaka två minuter senare. Då upptäckte jag att de byggt ett bo ovanför balkongdörren..

De betalar ingen hyra och jag vill inte ha pipande fågelungar hela sommaren så jag plockade faktiskt bort det och la i en systembolagspåse.. grön.. boet var färdigt med en perfekt liten håla för ett par ägg.. Som de måste slitit.. insåg jag efter att jag förstört deras framtid.. Nu mår jag jätteilla.. Herr och fru  Wogel, ja, jag har faktiskt döpt de till det, har suttit hela återstoden av dagen och tittat tårögt på platsen där eras hem en gång låg. De har tittat in på mig där jag och Amanda suttit och tänkt att där sitter den fete diabetesjäveln och gottar sig medan vi sitter här utan hus och hem med en massa ungar på väg.. Jag har ångest över ett nerplockat fågelbo..

Herr och fru Wogel - om ni under natten av någon outgrundlig anledning väljer att flytta tillbaka under natten så lovar jag att låta er föda upp en kull ungar på min balkong. Förlåt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback