Nostalgiporr

Du kan troligtvis fråga vilken kille runt årgång 76 som helt - be honom berätta om Max Gigant och du får med största sannolikhet ta del av historien om den hemligaste av alla hemliga VHSkassetter som cirkulerade bland killarna på mellan/högstadieskolorna när vi var små. Bakom företaget MAX dolde sig Sveriges då största leverantör av erotisk underhållning.. porr helt enkelt.. Vissa var av lika tragglig kvalitet som dagens "smygfilmade med mobilkamera", andra innehöll lite handling typ "Oh vad glad jag är att du är min nya flickvän - världen är så mycket vackrare med dig. Förresten, detta är min kompis Hasse - kan du inte suga av honom medan jag tar dig i rumpan?"


Men Max Gigant var vacker - inget onödigt snack, inga krusiduller utan 3 timmar hårdporr med vackra kvinnor med vackra kroppar och hockeyfrillemän.. Idag må det låta underligt för en generation som med ett klick på rätt- eller fel knappkombination på internet kan ladda hem tyska bizarrfilmer, vilket dock fanns redan då - dessa stöveltrampande bratwursthuvuden har alltid haft en annorlunda och alternativ syn på sex och leker gladeligen mänskliga toaletter och hundpåsättningsobjekt..

Som sagt - det måste vara underligt för dessa att förstå att för oss var porr fortfarande nytt, häftigt och förbjudet. Alla längtade vi tills vi skulle fylla 15 så vi själva fick smyga in i videobutikens absolut mörkaste hörn och välja bland fodralen med vackra nakna flickor som vi låtsades var tjejerna i våra egna klasser, Anna, Jenny, Therese, Åsa, Monica.. Vi var unga, hormonstinna och hade tröttnat på att runka till underklädesmodellerna i Elloskatalogen. I denna ungdomliga frustration var Max Gigant den räddande ängeln. Det kopierades - satan i gatan vad dubbelvideospelaren gick varm. Sen satt man där i mörkret och drog sig glad under ett par timmar..


Jag har alltid vetat att detta minne är delat med fler - men det blev faktiskt mest pinsamt när jag såg en pappa lämna av sina två barn hos deras farföräldrar häromdagen. Mycket riktigt passade han in i profilen "runt 30" - på sig hade han en urtvättad t-shirt med MAX logotype stort tryckt över bröstet och den begynnande ölmagen. Visst är det kul med plojtryck på tröjor - allt från fjortistrycken "BITCH" och "100% äkta" till "Invandrarna stoppade inte invandringen. Nu bor de i reservat". Men att dra på sig en gammal nerrunkad och urtvättad porrtröja när man ska lämna ungarna en lördag är bara tragiskt.. eller nostalgiskt.. är jag avundsjuk kanske..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback