Jag och min laptop

När denna text skrivs sitter jag på bussen. Året är 2006 och än så länge är trådlöst nätverk på bussarna bara en vision om man inte vill pluga in 3telefonen i datorn.. men även en laptopsgeek som jag tcker att en 15minuters resväg inte nödvändigtvis måste innehålla internetuppkoppling. Innan jag hamnade på bussen satt jag på McDonalds och tog en morgonfika. Där satt tre andra laptopidioter som sörplade kaffe och åt EggMcMuffins.. Varför tar vi med oss datorn på buss, tåg, snabbmatställen, sitter och skriver, jobbar, kollar film eller bara sitter och försöker se viktiga ut med sina mer eller mindre batterikrävande maskiner? Därför att vi kan! Det är inte krångligare än så.


Det är kanske att ta i att kalla det livsstil och en kan ju fundera på hur sunt det är att spendera så mycet tid framför bildskärmar och med öron pluggade av öronsnäckor med mp3ljud och bluetoothapparater men hur sunt är det att ta bilen til gymmet för att gå på rullband? Eller hänga på H&Ms dörrar 5timmar innan en designerkollektion släpps bara för att en timme senare lägga ut sina nyinköpta varor på internet till försäljning? Eller titta på bantningsprogram på TV medan du trycker i dig ostbågar och CocaCola? Det finns mycket osundhet i världen och laptopanvändande i offentliga utrymmen är bara en av många.


En del av oss tycker det är kul med teknik, vi vill gärna ha den senaste mobilen även om det efter en månad springer runt en massa 15åringar med samma produkt. En snygg mp3spelare inger ingen teknisk högstatus idag när det finns i var mans ficka. Men en laptop är fortfarande lite yuppie.. fortfarande lite ball och lite.. "ahh, han sitter med en dator i knäet". tror han att han är något eller är det kanske rent av så att han faktiskt är det.. Tycker du det är fjantigt? Ja det är det, men du har säkert en del fjantigheter för dig också; skillnaden är bara att jag har en laptop på bussen, det har inte du!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback