En dag in i det nya livet

Man får onekligen något att tänka på när man drabbas av verkligheten. Det är inte så att jag sprungit och blivit religiös på något sätt men livet är utmätt och vi har givetvis en möjlighet att påverka det åt alla vilket håll vi själva vill. Det är ju inte så att jag fått en dödsdom över mig som jag inte kommer att klara mig undan. Mitt liv kommer att fortlöpa precis som innan med enda skillnaden att jag måste värdera min kost och mitt livstillvägagångssätt från ett annat perspektiv.


Sitter på tåget hem. Skulle egentligen varit inlagd och observerad men som min doktor sa när jag ställde den antagande frågan: "visst kommer jag att dö inom tid nog men knappast av diabetes innan helgen är över" - nä! Hade redan sjukat mig från jobbet men bestämde mig för att jobba trots allt - jag är ju inte sjuk! Känner mig precis likadan som igår - det är ett par siffror på ett papper genererade av blod som klassat mig som sjuk. Visst, blodet tillhör mig och det är inte friskt tydligen men jag känner fan ingen skillnad. Annorlunda hade det varit om man mått så illa att man inte kunnat stå upp - då går man till doktorn och får medicin och så kan man stå igen. Men vad är detta? Behandling för en sjukdom som inte påverkar mig? Nå, min chef undrade om jag orkade jobba - vad är alternativet - sitta hemma och gräma sig över något man inte kan göra något åt? Lika bra att fortsätta leva.


På väg hem till Amandas mamma gjorde vi ett snabbstopp hos minmormor som fyller idag - åt en smarrig räkmacka med tillhörande Ramlösa; det var det första jag ätit på nästan ett dygn, har levt på vatten och tabletter vilket givetvis inte är hälsosamt på något sätt men jag har helt enkelt inte aptit.. men maten gav mersmak. Just nu flyger mina tankar, när de inte handlar om att ha ihjäl ungarna i vagnen som hoppar runt mellan sätena och tror att de äger vagnen medan turkföräldrarna sitter och babblar på ett läte som jag inte förstår, mest på iskall Coca Cola, en blodig entrecôte med hemmaslagen bearnaise, baconlindade ångkokta brytbönor och nyfriterade pommes frites med flingsalt.. som dessert en 12årig whiskey och en cubacigarr.. Verkligheten är väl 2 liter Perrier, en genomstekt kyckingfilé med maizenarrett broccoliavkok och nykoktstavskuren kålrot och äpplejuice med en kanelstång i till efterrätt. Det sägs att diabetes är en välfärdssjukdom och ett i-landsproblem - är väl beredd att hålla med på samtliga punkter.


Kommentarer
Postat av: Nära Ystad

Sjukdomar och dylikt, sådant saker drabbar bara andra inte en själv. Så visst kan livet vara fullt med överraskningar.

2006-11-20 @ 15:02:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback