Adjö till igår, välkommen till morgondagen och resten av ditt liv

Det finns tillfällen då vi känner oss odödliga; ingenting kan gå fel och världen ler mot dig - och så finns tillfällen då du är mycket mycket liten. Idag är jag riktigt liten.. det hela började för två månader seda när jag kände att jag började få problem med att greppa saker - jag tappade mer och mer känsel i vänster hands fingrar. för en vecka sedan spred det sig till höger och då tyckte t.o.m. antisjukhusgenen i mig att nu kanske det var dags att kolla upp hur landet ligger och hur sjukt det egentligen är. Via telefon fick jag reda på att det lät lite som reumatism men att ett par prov skulle bringa klarhet..

Det gjorde det också.. väldigt mycket klarhet.. men trots att jag idag spenderat 10 timmar på vårdinrättningar har jag fortfarande inte fått någon klarhet i vad som egentligen är fel med mina fingrar - ska bli röntgad och utsatt för vidare provtagning imorgon.. däremot upptäckte man hysteriska mängder ketin och glykos i mitt blod.. väldigt mycket glykos - normalläge för mig skulle ligga runt siffran 4.. Vidde ligger idag på 26.. med ett blodtryck på 160/110 och blodvärde 170+..
 
"Har du inte haft diabetessymptom tidigare?" är den frågan folk ställt mig under hela dagen.. svar nä.. visst har jag kissat en massa men dricker man 5liter vätska om dagen så är det väl naturligt? Varför jag dricker - för att jag är törstig.. är man butikssäljare pratar du hela arbetsdagen och då blir man torr i munnen.. jag svettas mycket och då blir man också törstig.. Hade jag bara känt mig sjuk hade domen idag inte kommit som en överraskning men att söka för ont i fingerleder och släppas ut från UMAS med diagnosen diabetes är en rätt kraftig pungspark..

Nu gäller det att ändra sin livsstil till det bättre.. bättre mat, mer regelbundna måltider, mindre stress och en gnutta mer motion.. men jag är ju inte sjuk.. den bästa kosthållning är en diabetikers säger många och jag är bered att hålla med.. men jag har lite svårt att inse att jag är precis lika sårbar som alla andra - ett slut på min egotripp och lika smärtsam som viktig..

Ett nytt kapitel har inletts i mitt liv och det är bara att välkomna, oavsett om jag vill eller inte!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback