Alla pratar inte polska

Nyrekryteringen på min arbetsplats har varit en spännande upplevelse. Företaget söker murare och plattsättare; ETT: en bra plattsättare letar inte jobb på Arbetsförmedlingen, han/hon hamnar aldrig där TVÅ: om en plattsättare blir utan jobb startar vederbörande eget. Det finns jobb så det räcker och blir över i denna branschen. Men man måste ju försöka hitta folk och visst har det funnits sökande till tjänsterna. Det är två kategorier: Invandrare och långtidsarbetslösa som via Lernia försöker få in en fot i branschen men det är svårt eftersom ett litet företag behöver självgående arbetare.

Och så finns det polacker.. mängder av polacker.. och vi drar inte alla över en kam eftersom det finns väldigt mycket duktigt folk i Polen och jag är glad över att företaget anställt David - en mycket kompetent kille som jag skulle anförtro mitt badrum till, men man funderar lite när det i platsannonsen uttryckligen står att svenska är näst intill ett krav och man får ansökningar och CVn helt på polska, telefonsamtal där en polack babblar i 180 och man frågar om de kan engelska och de lägger på. Vad tror de - att hela byggbranschen.. eller världen för den delen snackar polska? Polen hyser många duktiga hantverkare och gör produkter av världsklass. Men när man ska hem till privatpersoner och bygga badrum måste man kunna konversera med kunden.. nej - alla kan inte polska! Respekt för helvete!

Hursom - igår intervjuade min från idag fd chef en kille som inte kunde ett ord svenska. Engelska hade han utgett sig för att kunna men räkna till fyra kunde han tydligen inte. Idag kom en lettisk gubbe som kunde säga hej och goddag, men svenskt personnummer visste han inte vad det var för något och arbetstillstånd hade han tydligen inte. Fler än jag som tycker det var dags att lämna skeppet? På sitt MSN har min fd chef meningen: "Fredag igen, en underbar dag" - undrar lite vad som är underbart, halva företaget har sagt upp sig och har lämnat firman inom tre dagar, en fjärde anställd har blivit uppsagd och går dag fyra.. kommentaren man fått av honom är: Vi tar in bättre folk.. lycka till

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback