Kriget jag inte orkar bry mig om

Med största sannolikhet är krig något av det värsta människan uppfunnit. Det finns inte en djurart som för övertygelsen "Jag är bättre än dig" ger sig iväg och dödar och förintar allt som inte är som hon själv vill. Att med berått mod radera liv och tro att man gör nytta? Så, din granne är en idiot - om 50 år är han med största sannolikhet död ändå, varför förstöra ditt liv än mer genom att få det på ditt samvete - för det kommer det att göra, var så säker!


Med detta sagt och med det som min fasta övertygelse blir jag lite rädd när jag inser att det just nu blossar ett krig mellan Libanon och Israel och där jag faktiskt inte bryr mig ett spår. Ett jallajallaskägg skjuter mot ett sjalhuvud och sjalhuvudet skjuter tillbaka.. Rädd som jag är att jag inte bryr mig konstaterar jag att det är kanske inte så konstigt eftersom jag är fullt övertygad om att det gör inte de heller. Eller det gör det säkert - båda parter anser nämligen att vi är bättre än ni och ingen är beredd att rubba sig ett tum för då förlorar man sin heder. Visst är heder viktigt men när hedern är byggd och sägen och sagor som religionen till syvene och sist är - hur seriöst är det? Ungefär lika seriöst som klubbtillhörighet i fotboll - Zlatan hade lugnt spelat i Brommapojkarna om han fått 2 miljoner i veckan!


Huruvida bildandet av staten Israel på den plats det för närvarande ligger nu, positionen kan ju ändras med ett par välriktade bomber, är så där jättegenomtänkt så här i efterhand kan ju diskuteras. Tänk om man gett judarna östra Tyskland istället - där hade man kunnat snacka kompensation, och tänk vad bra för världsekonomin. Istället för att år 2006 ha en landsände full av bratwurstätande och horknullande nazityskar kunde vi haft ett imperium byggt av ett gäng snåla judar som byggt upp en superstat.


Krisen i Libanon / Israel kommer aldrig någonsin att lösas utan att man utrotar all månsklighet på plats, asfalterar skiten och bygger världens största Ikeavaruhus med drive-through, frågan är om det är det som händer nu? Ingen kommer någonsin där att säga: Välkommen att bo granne med mig - jag respekterar din tro även om jag har en annan.


Anledningen är enkel - religion är uppbyggd på rekrytering och förtryck av oliktänkande. Sedan kan kristna präster predika samförstånd mellan religionerna under konfirmationslägren vilket gör de odugliga för sitt ämbete. Vad är en religion utan sina lojala undersåtar? Därför är denna kris kanske ett uppvaknande att religion år 2006 är en hysterisk slöseri med människoliv. Tänk om all den tid som förbrukas på religion istället hade ägnats åt att hjälpa sina medmänniskor.


Nu kommer säkert någon som säger: Men vi missionerar och hjälper hemlösa och utsvultna negerbarn .. Visst gör ni, men varför? Allt som sker är er Guds vilja, då vill er Gud att negerbarn ska ha flugor i ögonen, att  Bobby skulle torteras till döds av de som skulle vara hans trygghet i livet, att en liter 98oktanig bensin kostar mer än 13kr per liter... om det är en Gud ni vill ha så lev med den..


Kommentarer
Postat av: Nicco (anonym)

Nu ljuger du igen precis som du brukar göra !!

2006-07-18 @ 18:31:02
Postat av: Alexandra

Anar du hur länge jag sagt samma sak? De beter sig som små barn i sandlådan. "Kan ni inte komma överrens och leka med spaden båda två, så tar jag spaden ifrån er." Fast jag tycker man ska respektera landets historia och göra det till sånt kulturskyddat område som man inte får göra något mer. Men visst fan ska man köra ut alla därifrån!

2006-07-19 @ 17:44:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback