En sexårings tanke och en 29årings fortsättning

"Pappa, kan man inte vrida tillbaka livet?" var dotterns spontana fråga när vi gick hemåt ikväll?
Hon ville tillbaka till när hon var liten och men hon ville komma ut ur mamma lite tidigare - på sommaren. "Det går ju inte för då var inte du klar", "Men Anton är ju född för tidigt och han är ju klar" [min systers son som var fyra månader tidig] - vad svarar man på sånt?

Tänk om man verkligen kunde vrida tillbaka tiden, vad skulle man gjort då? Skulle man gjort samma saker och samma misstag eller provat en annan väg och sett om man hade blivit lyckligare? Skulle man gjort inlett det där förhållandet som slutade i att man känner sig halv resten av livet trots att det kanske var livets härligaste tid? Borde man stannat kvar på jobbet som man hatade men som gav en så otroligt bra betalt? Det liv man lever idag är ju format av ens erfarenheter och om man nu tillhör den lilla skara människor som är hyggligt nöjda med sitt liv, finns det en anledning att vrida tillbaka och börja om? Tänk om den lilla skaran människor inte ens existerar.. jag vet inte om jag tillhör den.. tanken vore ju rätt kul..

Kommentarer
Postat av: Johanna

Bra fråga det där..... Min syster journalisten skriver just nu en artikel för Diego om akademiker som jobbar med annat än de utbildat sig till. Som intervjuoffer fick man frågan "Skulle du välja samma utbildning igen om du kände till resultatet?" Nåt att bita i för en studieskuldsatt musiker i en receptionsdisk.... men jag svarade ja. Hör oxå till skaran som trivs!

:)

J

Postat av: Karolina

Jag tillhör ju skaran som inte heller jobbar med det jag är utbildad till och jag är faktiskt tveksam till att jag skulle valt samma utbildning med facit i hand. Utbildningen till syo var i sig var bra men idag hade jag nog valt en bredare utbildning som tex socionom, jurist eller sjuksyster. Men det som stör mig mest är att jag inte sparade mer på CSN-pengarna, nu sitter jag här med mina lån... Men har hittat ett jobb jag trivs med!

2006-01-07 @ 09:39:17
Postat av: Ank

hmm tror på något sätt att det finns en mening med de val som har blivit gjorda alla var kanske inte bra val men de har gjort mig till den jag är och om jag hade kunnat vrida tillbaka tiden så hade jag inte kanske gjort andra val men varit en annan så även om valen inte alltid är rätt så har de en mening och även om jag kanske inte har blivit så bra som jag kunde bli så trivs jag..

2006-01-08 @ 17:30:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback