Viddes march mot realityvärldens finrum

När min mamma fick reda på att jag anmält mitt intresse för att vara med i realityserien Miljonärerna var hennes första reaktion "Nä usch vet du vad, varför ska du vara med där?" Frågade lite lätt om hon visste vad det var och då blev svaret att det var så äckligt med alla dokusåpor där man drack sprit och svinade ner sig och skämde bort sig. På frågan om vilken som var värst så svarade hon att nä det vet hon ju inte för hon skulle aldrig få för sig att titta på någon dokusåpa - snacka om förutfattade meningar om något man aldrig tagit del av.

Men hon är inte ensam - när Idol-konceptet lanserades i Sverige var alla eniga om hur förnedrande det var att en jury talade om hur illa sökande till Idolfabriken egentligen sjöng. Detta trots att utländska förlagor redan kunnat ses och att det knappast var en överraskning att Danne B och Swartling skulle vara minst lika ärliga som sina engelska och amerikanska kollegor. Än värre var det säsong två då sökande fortfarande blev stötta när duschsångerskor och karaokeidoler fick sina drömmar sågade: "Talk to the hand, skiter väl i  er, jag ska fortsätta med musik ändå, ni kan inte stoppa mig" var det många sa när de sågats..

Kollade American Idol ikväll.. och mådde illa över hur lite självkritik vissa mäniskor besitter. Jag lovar dessutom att alla andra i landet satt  och garvade minst lika mycket som jag åt den pipiga rosacowboyhattklädda flickan som mer än en hel skål gummibjörngodis önskade att få komma till finalen
eller killen som inte prickade en ton i Bridge Over Troubled Water men vars mamma fortsatte uppmuntra honom med vidare sånglektioner. Vi skrattade åt juryns förnedrande kommentarer samtidigt som Clabbe är för gammal för att tycka till om morgondagens mainstremartister..

Men visst är det kul att garva åt dumma amerikaner som får höra hur usla de är. Det är ju värre när man får kritik på ett språk man kan, när en man kunde känt blir sågad.. vi är ju så speciella här i Sverige - ingen ska tala om för oss att vi suger..

..och sen har jag två hemligt vapen att ta till om jag hamnar i Kanal5s realityserie Miljonärerna. Dels namnet.. det kan finnas 542 BigBrotherLindas och RobinsonRobbans, men vilken realityserie ska få Vidde? "MiljonärViddes lyxhelg i Vadstena" på Aftonbladets löp... Det andra vapnet förblir en hemlighet som ni bara får ta del av om Johan Westman låter mig vara med och leka - Johan - får jag det?


Kommentarer
Postat av: Argaste

Tycker att du har mycket vettiga åsikter överlag, därav höjer jag ett varnande finger. Det spelar ingen roll hur seriös en dokusåpa egentligen är, de smutsiga varianterna skitar ner även de som har ett gott syfte.......Don´t do dokusåpa kids!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback