Socialdemokraternas fall

I gårdagens nyhetssändningar kunde man höra Martina Ulvskog kommentera rykten om att den omfattande förtalskampanj mot moderatledaren Fredrik Reinfeldt som florerat sedan förra hösten omöjligt kunde ha socialdemokratiskt ursprung. Det hade man kommit underfund med efter att ha kontaktat sin ITstab. Kampanjen som antytt att Reinfeldt skattefuskar, använder svart arbetskraft, begår ständigt jäv etc har riktat sig mot journalister och andra politiker som givetvis reagerat och ifrågasatt Fredrik Reinfeldt med familj.

Idag gör socialdemokraterna en helomvänding sedan samma ITstab konstaterat att mailen visst kommit från socialdemokraterna - närmare partiets huvudkontor. Hur detta tillkommit har man från ledningshåll ikväll ingen aning om men man säger sig spårat källan och kommer att hålla samtal med den ansvariga.

Att som Marita Ulvskog gå ut och ta illa upp över en som hon ser det falsk anklagan och sedan mindre än 24timmar senare ta tillbaka den med huvudbudskapet att det är ingenting partiet ställer oss bakom är skrattretande. Vad hände med tänka först och tala sedan? Vad hände med de socialdemokratiska mänskliga värderingarna? Vad hände med rättvisa och fair-play? Är det något ni socialdemokrater går till val på men inte lär ut till era medlemmar?

Ungdomsförbund som MUF och SSU har i alla tider retats med varandra med kampanjer, klisterlappar, t-shirts mm, det är en del av ungdomsrevolten, Men detta kommer från partihögkvarteret! I en tid då eposttrafik lagras, monitoreras och kan utan större svårighet spåras.

Var leder detta i längden? Förhoppningsvis till en ny regering 2006 för den vi har nu har ingen koll - varken på vart landets turister befinner sig under julhelger eller på vad som skickas ut från partiets kansli. Dock rättfärdigar det inte smutskastning på falska grunder!

Som offentliv person är man säkert väl medveten om att bli synad i kanterna och får vara beredd att göra avbön för misstag gjorda i dåtiden, men vad gör man i en smutskastningskampanj? Jag har själv hamnat i en mindre sådan när jag på eget bevåg tog ansvar för min dåvarande arbetsgivare NRJ. Radiostationen annonserade i pojktidningen Slitz som bortsett från pryl, motor och allmänna grabbreportage har bilder på lättklädda tjejer 18+. AFA, AntiFacistisk Front, ansåg att NRJ stödde objektifiering av kvinnor och hotade oss mailledes. Då jag svarade på mailet och ansåg oss kunna ta ansvar för våra egna handlingar och att berörda tidning gjordes för vuxna människor, av och med vuxna människor med egen vilja hamnade jag på AFAs lista över oliktänkande - publicerad med namn och telefonnummer på deras interna internetforum som kvinnohatare och förtryckare i största allmänhet - telefonsamtal mitt i natten och en mängd mail under en kortare tid följde. Jag valde att ignorera, något som jag hoppas att inte Fredrik Reinfeldt tänker göra.

Jag hoppas att du visar att detta inte är accepterat, gör en rättssak av fallet - detta är inget en seriös politiskt parti ska ägna sig åt. För precis som när det gäller denna blogg.. Gärna en rejäl diskussion - men smutskasting och personliga påhopp kan vi betacka oss för.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback