Hjälp till en arbetslös

Kliipt ur Metro Skåne 14/2 2006
-->
Efter 50 har man ingen chans på arbetsmarknaden
Jag har till dags dato sökt 1 394 tjänster i både den privata och den offentliga sektorn under fem års tid. Har lyckats få komma på intervju vid sju tillfällen, resultatlöst. Samtliga jag varit hos har intygat att min utbildning och erfarenhet är av högsta klass. Jag är ödmjuk, men också resultatorienterad och driven. Kort sagt borde jag vara ett klipp för företagen. Vad är fel? Jag hittar inget annat än min ålder: jag är 55+. Man är så åldersfixerad på arbetsmarknaden att man anser att 50-plusare sedan flera år passerat bästföredatum. Är detta hela sanningen? Nej, inte alls. Vissa företag vill verkligen anställa äldre med erfarenhet men vågar inte, dels på grund av de höga premierna för avtalspensionen, dels regelverket i Las (lagen om anställningsskydd), som verkar diskriminerande för äldre arbetstagare. Har du dessutom varit arbetslös en längre period är du körd – du får inget arbete hur gärna du än vill, just på grund av ökade premier för avtalspensionen. Politikerna är medvetna om detta men negligerar problemet.
ARBETSLÖS
-->

Svar till ARBETSLÖS (14/2)

Du kommer inte på arbetsintervjuer och ser ingen annanan ledning till detta än din ålder 55+ och skyller som vanligt på åldersrasism. Bäste medmänniska, ditt fel ligger någon annanstans. Felet är att du enligt egen utsago sökt 1394 tjänster. En arbetsgivare söker engagerad personal, påläst, kunnig och villig att ta en del i verksamheten. Det kan du omöjligt ha visat i dina 1394 ansökningar. Som arbetsgivare ser du lätt när en ansökning är slentrianmässigt skrivna vilket sker när man bara vräker ut ansökningar. Det räcker inte med att skriva att man vill ha ett jobb, man måste visa vilja och när du börjar prata om regelverk i LAS och höga premier för avtalspensioner gör du det för att försvara din arbetslöshet och på det sättet får du aldrig ett jobb. Mitt tips till dig är att du funderar på vad du vill ha för jobb; sluta tänka att du tar vilket jobb som helst. Fokusera sedan på de företag som tillhandahåller de tjänsterna, ta kontakt och tala om vilken bra man för jobbet du är, tala om varför de ska satsa på dig och du kommer ha ett jobb inom ett par månader!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback