Den underbara konsten att motförhandla i en lönediskussion

Löneförhandlingar är kanske inte riktigt min starkaste sida. Ofta har jag gått väldigt länge och laddat innan jag drar igång diskussionen och resultatet brukar inte bli så där jättebra. Sämst blev det kanske den gången det blev arbetsbrist två veckor efter mitt lönesamtal och jag fick lämna företaget två månader senare utan något som helst avgångsvederlag.

När min nuvarande chef fick reda på att jag ville löneförhandla sa han att det skulle vi inte alls, jag har redan för mycket i lön. Eller hur, ansåg jag och bokade ett möte med honom en månad i förväg som han totalignorerade dagen det var dags. Ringde och försökte få honom att komma till butiken för det var viktiga grejer men han fortsatte ignorera mig så det fick bli mail- och mobilvarianten istället - det är ju lättare att diskutera jobbiga saker som lön och arbetsuppgifter när man slipper se någon i ögonen.

Jag står själv i en vinstgivande kakelbutik med ensamt ansvar för försäljning, offertering, kundbokningar, undtjänst, web, annonsering, in/utleveranser och import. När jag sen hänvisar till lönestatistik från mitt
fackförbund är budskapet att de siffrorna kan jag trycka upp någonstans där solen inte skiner, han hänvisar till Handels avtal, trots att företaget inte är kollektivavtalanslutet vilket gör att han kan betala vad han vill. Summan av det hela är att han jämställer mitt försäljningsarbete med en avställd på Coop Forums mediadisk, och med full respekt för det arbetet måste jag ändå värdera mina arbetsuppgifter något mer ansvarsfulla och krävande - mitt jobb är att sälja helrenoveringar med kakel/klinker, inspirera folk till kök, badrum och hall.

Efter att jag lagt mitt löneanspråk kollade chefen med facket, sa han. I verkligheten som kom fram efter ett par öl kollade han med en kompis som var anställd inom Handels och hon var tydligen nöjd med sina 105kr i timmen, grattis tjejen! Trist för min chef att vi inte är formstöpta! Men jag är alltså överbetald och kan glömma lönejustering!


Jag gillar mitt jobb men vill ha en rimlig ersättning för mitt jobb. Nå, du kanske kan matcha lönen som min kollega hade innan hon lämnade företaget, ansåg jag. Då fick jag höra att jag minsann gjorde ett bättre jobb än hon någonsin gjort. Bra, tänkte jag i mitt stilla inre men så kom bomben: "Men hon var också överbetald".

Jaha, men nu är hon inte kvar vilket gör att jag utför mer sysslor än henne, plus att jag gör ett bättre jobb men jag ska göra det för lägre lön? Det är en modig chef jag har, för med den lönepolitiken kan man undra hur länge han får behålla kompetent personal


Kommentarer
Postat av: Anonym

hallo vidde varfør gnata om mer pengar hos chefen,bli din egen. du verkar ju ha kompetans och många korvar øver elden. æt dom

2006-02-03 @ 20:04:37
Postat av: johanna

Hoppas du hittar nåt jobb där din kompetens inte bara kommer till sin rätt utan belönas!! Bara en tidsfråga innan nån vettig arbetsgivare får ögonen på dig. Stå på dig!!!!!

:)

J


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback