Debatt om kommersiell radio

I Sverige finns nu två rikstäckande radionätverk - MTGs Rix FM och SBS Mix Megapol, Franska NRJ drivs på mer eller mindre franchisebasis av mtg och SBS köper i dagarna upp Fria Media. Mångfalden med kommersiell fri radio med lokal förankring är ett minne blott, programchefer i Stockholm tycker att lokal trafikinfo och reklam är lokalt nog. Vad tycker lyssnaren? Ingen av radioproducenterna bryr sig ett spår - det är nämligen lättare att sälja reklam över nationella nätverk och när pengarna rullar in, vem bryr sig då om lyssnarna? Är det slätstruken AC vi vill lyssna på i radion - är det därför miljoner människor lyssnar på Rix FM hela dagarna eller är det bara det faktum att lyssnaren inte erbjuds något annat?

Följande är en diskussion hämtad från
www.dagensmedia.se när artikeln handlar om att SBS köper upp Fria Medias radiostationer för att konkurrera med MTG.

--

Insänd av: vidde.blogg.se
när man betraktar
branschen som gett mig två losecomgångar och när man fått lite distans till inaveln inom svensk komersiell radio så är det rätt uppenbart hur marknaden fullständigt ignorerar nyttjarna av tjänsterna - lyssnarna. Mediastockholm består av lata säljare och ignoranta, negligerande programchefer som ser ner på allt utanför 08, man ser bara marknaden och glömmer bort konsumenten som i dagens mediauppbåd högaktingsfullt skiter i om tophour säger rix fm, mix megapol, nrj eller match. Ta istället reda på vad lyssnaren vill ha i sin radio och erbjud det. Är det konstigt att Rix FM leder alla undersökningar när det inte finns alternativ i landet - ett bra musikprogram och en trevlig morgonshow och bilradion är förprogrammerad hos de flesta - men MTG eller SBS, vad bryr sig lyssnaren? Den som erbjuder bäst vinner; Zlatan hade spelat i Brommapojkarna för 2 miljoner i veckan, lyssnaren fungerar på samma sätt!

Vad hände med konkurrensen, ett lokalt utbud? Kom inte och säg att Stockholmstyckare VET vad folk i Kalmar lyssnar på, vilka trender som finns där - ni vet skit! Jag har suttit på programmöten med chefer som tror att alla i Sverige tycker om samma sak, att det som är hippt på Stureplan fungerar på Stadt i Sköve.. har cheferna varit i Sköve? Utanför Östermalm?

Sverige är ett stort komplext land med många tycken och smak - den förste att inse det och jobba därefter vinner i slutänden. MTG eller SBS.. vem vågar?

Insänd av: Fredrich
Fri Lokal radio
Intressanta inlägg..många av dem i allafall. Fri lokal radio kan det bli först majoriteten av lyssnare vill ha nischade stationer. Tyvärr har det gått dåligt för statoner som försökt med andra format än AC.

Insänd av: vidde.blogg.se
RE: Fredrich
Men när gavs det ett seriöst och hållbart alternativ? Under alla år har alla matat samma AC med samma trötta programledare och programchefer. Det är klart att det tar tid men tänk om alla pengar som lagts på sändingsrättigheter, logotypeändringar, amerikanska och franska radiokonsulter, namnbyten.. tänk om alla de pengarna använts som buffertpengar till nichade kanaler, [prat/debatt, dansband, schlager, klassiskt, rock etc.] då hade man kunnat utvärdera! Vem kan utvärdera ett format mot ett annat när alla spelar James Blunt, Madonna och Kelly Clarksson? Lyssnaren ÄR trög att vänja, det vet alla - men trög betyder inte omöjlig om hon ger en chans

Insänd av: Fredrich
RE vidde.blogg.se
Det är sant det du skriver. Men eftersom moderaterna drev på fri radio vilket sedan Socialdemokraterna fick ta över blev inte rättvist från början och koncessionenavgifterna har varit och är orimligt höga för att någon ska investera i en nischad station. Därför blir det även i framtiden så att "följa John" radio kommer vara enda alternativet. Subventionera avgifterna som var meningen med 40 tusenfrekvenserna så det blir det fler som vågar. Det gäller bara ha någon form av kvalitetssäkring så att det inte blir som med närradioetableringen i början av 90-talet. Trögt men inte omöjligt. Inget ont som inte för något gott med sig. Komersiell radio är inte ens 15 år än det kommer hända mycket framöver.

Insänd av: vidde.blogg.se
RE: Fredrich
Tycker inte att det behövs någon kvalitetssäkring - vad var det för fel på närradiosändingarna? Intresserade höll till nere i källare och garage och lekte sig till kunskap. Lyssnandet var det kanske si och så med men om några vill betala för att leka programledare, varför inte? Branschen sätter sig givetvis emot det eftersom då finns ju risken att man måste ta in någon ny förmåga och inte återavvända Jesse och Bartos i nya kavajer hela tiden [ledsen killar, affärer inte personligt]. Ett annat motargument torde bli att det blir svårare för säljare på MTG och SBS att sälja reklam. Men LYFT ER FRÅN KONTORSTOLARNA och jobba i verkligheten ett tag istället - gör er förtjänta av era pengar [ska inte hänga ut ngn dock]

En dålig produkt dör ut av sig själv om den inte ses eller hörs så skit i kvalitetssäkringen - hitta talanger och tillfredställ lyssnare istället!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback