Bögarna har det tydligen roligare

Jag har alltid varit emot tanken på att homomänniskor har ett lyckligare och roligare festliv; hets mot hetros att påstå att gaypubliken står över oss andra i denna väl rotade fördom. Men gårdagskvällen har fått mig att fundera. Micke och Anders är ett udda men härligt par i östra Malmö med en lägenhet man skulle kunna döda för. Visst finns det säkert färgblinda bögar någonstans men inte här; inrett av homos för homos - stilrent, enkelt, vackert. De hade inte en aning om vem jag, Anna, Dennis eller Jeanette var men de välkomnade oss snabbt som en i gänget, hetros men ändå!

Med en uttalad straight festtillställning har man med åren börjat inse att det roliga och spontana i förfesterna som fanns för ett par år sedan försvinner allt mer efter att parbildningarna blir fler. Man har trevligt, lite diskreta värmeljus på toaletten, sitter i soffan och diskuterar jobb, lägenhetspriser och spelar TP.. eller Rappakalja om man vill vara lite Wild'n Crazy.

Igår var man tillbaka på den galet roliga och fria festtiden när alla gav allt och fokuserade på fest - tänkte mer på att ha skoj och lära känna (på) varandra än att man ska parmysa på  skogspromenad på söndagen och måste hem i tid för att inte sova bort söndagen. Tillställningen urartade i en salig blandning av pussar, asgarv, klädbyten, snack om sex, politik, fest, förhållanden -  fördomsfritt hetros och homos, killar och tjejer. Tack killar för en underbar förfest - hoppas vi ses igen!

Förfesten är alltid roligast - när man kommer ut blir det alltid så mycket annat att hålla koll på. Vi åkte till Malmös gayklubb Wonk och partade loss med tokdans och White Russians. På väg ut för en syrepaus hejdas jag av en tjej som känner igen mig. Det visar sig vara en lillasyster till en kille i en parallellklass från högstadiet - jag var DJ Vidde, kungen av DJs på knattediskon i Vellinge kommun och att folk fortfarande kommer ihåg mig efter alla dessa år måste ju betyda att man satt ett intryck; att bli igenkänd tjejer som hade mig som jätteidol när de var 12-14 år och som fortfarande känner igen mig är helt otroligt och fantastiskt smickrande. Att Stina nu såg sin straighta barndomsidol på en gayklubb igår natt..  men.. sånt är livet!

När morgontimmarna började gry hade Dennis tagit en svarttaxi till Ystad, Jeanette sin bil till Höör, våra festkompisar stängde väl Wonk runt 5snåret. Väl hemma låg jag och Anna och förundrades över kvällen, alla pussar, allt festande, hur kul vi haft.. och allt för att bögarna har ett lyckligare festliv.. ytterligare en fördom som blivit besannad.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tjena din gamla nacksving ;)

2006-03-01 @ 09:52:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback