En stickande fortsättning av livet

Vill i detta nu lägga ett omdöme om min vårdcentral. Man läser ofta om mäniskor som blivit misshandlade av vårdapparaten men det är sällan guldkornen som faktiskt finns får plats i ljuset. Det tänkte jag ändra lite på.


Precis som i mitt yrke som säljare mot privatpersoner ligger mycket fokus på att få en bra personlig kontakt. Jag har aldrig blivit så väl behandlad på en vårdinrättning som på Hindby vårdcentral i Malmö. Varje gång jag varit där har jag lämnat med en annan diagnos än vad jag då kanske hade tänkt mig men det är inte personalen att beskylla - det är min kropp som som är defekt. Engagemanget man känner är enormt hos alla och man känner sig helt trygg vilket jag ser som en grundsten i deras verksamhet. Personalen bryr sig det där lilla extra och det ska ni alla ha stor eloge för.


Därför var det ingen jätteförvåning att distriktssköterskan som drog upp mig 0800 i fredags bara för att jag skulle lägga mig ner och vila så hon kunde ta min vilopuls var precis lika duktig och proffsig som övrig personal - hon fik mig dessutom att sticka mig själv i fingret för första gången i hela mitt liv. Och även om det är ett äcklgt tilltag å gjorde hon mig lugn och sansad. Med detta har jag nu blvit ett officiellt Diabetes2freak..

Vi pratade kost och vardagsmotion utan pekpinnaroch förmaningar, krossade myter och fördomar och det hela var lärorikt utan att för den sakens skull verka jobbigt. Mitt problem är att det kommer BLi just väldigt jobbigt. Ursäkter finns det gott om men när jag säger att jag inte riktigt idag hittar tid att ta tag i grejer så stämmer det ju. Men jag måste ju hitta tid som inte finns idag samtidigt som jag måste lära mig att stressa ner; hur motsägelsefullt känns det?


Fredagskvällen innebar julfest! 3000pers samlades i ett litet tält i Lund, käkade julbuffé och kollade på Anders & Måns som jag inte riktigt bestämt om de är roliga eller tragiska - CrazyFrogskämtet var dock världsklass, underbara HippHipp - Kajjan Tiffany Itzhak Tony, "Jag-knarkar-på-spybarstoan"-Timbuktu, vackra och skönsjungande men ack så tråkiga Titiyo, Peps hade enligt arrangören fått ställa in pga sjukdom.. grässjuka kanske vad vet jag.. Eagle-Eye Cherry kom förbi oh sjöng "Save Tonight men då gick jag och Bettan på toa.. och Robert Jelinek var där.. kommer ni ihåg honom, frontkillen i The Creeps som gjorde två hits - "Right Back on Track" och chipsaktuella "Oh I Like It" - detta måste vara typ 15år sedn och han sjunger de lika intensivt som då plus att alla gillar det fortfarande.. 3000pers äter revbenspjäll och gravad lax i ett tält - bizarrt projekt men det fungerade helt ok. Ja - jag glömde mina diabetespiller.. hade lite ångest ett tag.. ska ta tag i detta på allvar nu.. start. typ idag är det tänkt.. fasar redan för stick i finger och en massa blod som sprutar åt alla håll..


Kommentarer
Postat av: Jennie "LUDDE"

Hej Vännen,

Vá på lunch m Mathias idag, han berättade att du hade en blogg....vá inne och läste lite om din diabetes....Livet förändras....Men du verkar ta d m fattning, tycker jag.....
Hur mår Amanda?
Allt är bra m oss....inget nytt.....vi bygger restaurang så Emil är uppe ganska mkt och snickarar..
Hörs vi inte på ett tag så h en så god jul med osötade karameller....
Kram från Tullinge

2006-12-14 @ 16:16:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback