Hon har inte fyllt 7 än..

Du som inte vet, jag är numera 30år gammal, heltidsarbetande singel och ensamstående pappa till underbara Amanda snart sju år. Jag älskar min dotter över allt annat och nu börjar hon på riktigt, även om hon alltid varit extremt framåt om man nu kan säga så om ett barn, komma upp i åldern där hon vill lära sig mycket saker - ställer frågor för att hon vill lära och använder det hon lär sig tillbaka. Hon är pappig.. och det låter jag henne vara. Om ett par år är hon gammal och risken finns att man tappar lite, vilken tonårsförälder har inte känt så, men jag är övertygad om att den kommer hålla i sig, vi har lyckats hitta en härlig relation där vi litar på varandra och berättar saker för varandra. På en helt vanlig stadsbuss i Malmö:

"Pappa, varför blir alla föräldrar glada när man ger något man gjort i skolan?"
"Det är ju alltid kul när man får en present därför att då vet man att någon har tänkt på en under dagen"
"Men pappa, måste man bli glad för en teckning?"
"Självklart blir man det"
Tystnad
"Pappa jag vill göra större presenter till dig"
"Men det kommer du får göra i slöjden, om man fortfarande har det i skolan."
"Vad är slöjden?"
"Det är som en lektion i skolan där man får göra saker i tyg och i trä. En väska eller grytlapp som vi behöver eller en skärbräda och smörknivar. Sen kan man ge den i present och så blir alla vuxna glada."
"Va? Vill man ha smörknivar?"
"Det är alltid kul med presenter"
"Men om det är många smörknivar blir man glad då?"
"Ja"
"Varför det?"
I detta läge  känner jag behovet av total ärlighet mot min dotter
"Vuxna är hycklare ibland."
"Vad är hycklare pappa?"
"Det är tex när man säger att man blir glad för något fast man inte blir det bara för att göra den andre glad"
"Jag är ingen hycklare - jag säger att jag tycker att ärtsoppa är äckligt"
"Det är bra Amanda. Man ska alltid vara ärlig det vet du."
"Det är jag alltid pappa. Vill du bara ha en smörkniv när jag går på slöjden?"
"Du kan ju göra en till mig ochen till din mamma så blir vi jätteglada"
"Är du hycklare nu pappa?"
"Absolut inte"
"Duktig pappa"

Bussen stannar och ett gäng damer 60+ går skrattande ur bussen, den sista vänder sig om: "Du har en underbar dotter". Tack - jag vet!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Underbara ungar! Och tack för att du lär din dotter ärlighet.

2006-08-08 @ 10:13:26
Postat av: Mormor Kerstin

Det var väl det jag visste Amanda har världens bästa pappa

2006-10-26 @ 21:40:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback