SJ ljuger - men ingen reagerar

X2000 - detta SJs flaggskepp som fraktar tusentals svenska medborgare, och ett par andra också, genom Svea Rikes grönskande skogar och bördiga åkrar varje dag nästan dygnet runt.. X2000 - resultatet av ett kämpande folks vilja att ta sig från punkt A till punkt B snabbare än bilen och billigare än flyget.. som kopplar trådlöst bredband till förstaklassresenärer och som har 40kr för en halv fralla och surt Zoegaskaffe utan påtår - men en halv paprikaskiva får man..

Och så kan man boka mobiltelefonfritt i sin kupé.. Det är helt ok att sitta och småsnacka med en kompis som sitter i stolen bredvid. Om det är en kompis - är det någon man inte känner ska man vara tyst för annars är man full och narkotikapåverkad i andras ögon - vaddå - snacka med en okänd människa som ska sitta 3timmar bredvid en? Nä - det kan man väl inte?

Snacka med kompisen går bra, men varför då inte i mobiltelefon? Jag har skrivit om det förr [
läs här] men största anledningen är att vi människor är så in i helvete nyfikna. När vi hör en hel konversation kan vi tjuvlyssna men när vi inte hör vad andra parten säger, det är då vi reagerar. Så för att tillfredställa folket har man på X2000 mobiltelefonfritt i utvalda kupéer och köper reklamtid på TV för att tala om det.

Det tragiska i SJs reklamkampanj med en lätt sönderblonderad 17årig tjej som babblar i vad som ska illustrera hela resan är att det är helt omöjligt att göra så. Har du någongång försökt snacka i mobiltelefon på Västkustbanan mellan Malmö och Göteborg - stambanan Malmö - Stockholm. Vi snackar södra Sverige, rikets infrastrukturs högborg.. ja, ni samer har LKAB, surströmming, Pite havsbad, lite innebandy och hembränningsapparater och mer?

Det är 2006 - vi har vapen som kan utplåna planeten på ett par minuter, GPS kan lokalisera mig vart jag befinner mig med mindre än 2 meters felmarginal, vi planerar chartertrafik till månen, mobiltelefoner inte tjockare än mina 6 övertrasserade kreditkort som rymmer 1,5 timmes illegalt kopierad film, Anna Book har gjort comeback, 24 burkar starköl kostar 7EUR på www.calle.dk, Alexandra ringde mig på mobilen från New York och det lät som om hon var hemma på Limhamn..

..mediekåta Linda Skugge har inte varit på löpsedel på länge så nu tar hon betalt för att folk ska läsa hennes blogg - ett nytt djärvt grepp som gav henne ett par spalter i gratistidningen Metro.. men vi kan inte sitta på X2000 - nationens stolthet på räls och prata i mobiltelefon. Så varför denna lögn? Ytterligare en vilseledande manöver av staten - vi talar om hur bra vi är och idioterna tror på det.. svensken ifrågasätter ju aldrig.. det är dags nu!

Kommentarer
Postat av: Alexandra

yay. jag är med i din blogg. nu ska jag dock sova, nästan midnatt.

2006-04-29 @ 05:52:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback