Taxi, Viking Line, Pub, Vänner del 2

Resten av resan gick faktiskt riktigt bra. Det var ju bestämt att jag skulle åka själv, även om det skulle varit kul att få mednågon kompis. Det resulterade i att det hela blev en skön men något dämpad tillställning. Amanda hade det bra hos farmor och farfar även om hon gråtit lite efter sin pappa. Det gör alltid ont att lämna bort henne oavsett var och till vem. Men både hon och jag måste få ha ett eget liv med egna upplevelser.. så är det, men jag vill ändå vara med henne alltid..

Ringde Anna, Jeanette och Niclas medan skärgården flöt förbi i mörkret. Saknar er alla tre på lite olika sätt, insåg att jag velat ha med de på resan.. och då kom jag på att mitt tafatta försök att lämna mina problem i Skåne misslyckats falalt.. till ungefär 80%. HJur man vänder och vrider på situationen så är det speciellt med vänner som man trodde man hade koll på visar sig vara helt annorlunda. När det är positivt som i de nämndas fall är det bara underbart - älskar er alla tre. Men det finns de som sviker. Ibland är det nära vänner, oftast ytligare men svek känns oerhört träligt oavsett vart på skalan de befinner sig.. skalan? vart på den? Vad är det nu Vidde babblar om?

Men du, visst är det ok att rangordna sina vänner i olika kategorier; att likt en kändisfestfixare mixa sitt umgänge.. för vi behöver inte alla typer av vänner alltid.. Visst låter det hemskt men ens bekantskapskrets består av tre grundpelare, Vänner, Kompisar, Bekanta med subkategorierna Ytlig, Normal och Nära.. Usch vad illa detta låter närm an smakar på det,och många avfärdar det säkert som dumt och ytligt.. ändå tills du tänker efter riktigt ordentligt och inser att du gör precis samma sak i ditt umgänge även om du aldrig tänkt i mina banor. Men nu när vi är på samma nivå så förstår du chocken man får när någon avancerar väldigt snabbt på listan, från ytlig kompis till en nära vän på nolltid, vilket är härligt,lik väl som tvärtom vilket är förnedrande.. och ibland undrar man om det går att läsa mellan de rader jag skriver.



Nära Vän - Personen är nödvändig för att man ska må bra och hjälper ne att klara av livet. Man har inga måsten på varandra och träffas så ofta eller sällan som man vill. Du accepterar helt den personen du är väl med och vet att den andre ställer upp i alla tänkbara lägen om det är möjligt.
Normal Vän - Man är trygg i sällskapet och man har utbyte av varandra och tycker helt enkelt om att vara tillsammans med personen.
Ytlig Vän - Man blir utnyttjad men utnyttjar samtidigt i symbios för att nå dit man vill
Nära Kompis - En person man mår bra av att umgås med och som man saknar efter ettt ag om man inte hört av denne även om mdet kanske inte det är den förste man ringer till när dimman ligger tät
Normal Kompis - Man umgås lättsamt , fest, vardag, bio, middag men man lämnar inte några känslomässiga avtryck i relationen
Ytlig Kompis - En person man vet inte riktigt var man har personen även om det inte hindrar en från att ha riktigt trevligt ihop.
Nära Bekant - Man springer på varadnra och kan spontanfika och kallprata om gemensamma bekanta och saker man gjort tillsammans
Normal Bekant - En nick på stan och tanken "Varför ses vi inte oftare" vilket ofta är ett resultat av yttre omständigheter
Ytlig Bekant - En Man kindpussas på stan "Gud vad längesedan vi sågs, Vi måste höras en dag" och så skyndar man vidare utan att byta telefonnummer"


Man behöver alla sina vänner och alla är vktiga för att vi ska kunna må bra - alla är viktiga på sitt egna lilla sätt och det är på det viset vi alla är unika i vår existens och vi tar alla energi av varandra och vi ger till varandra. Listan är tillverkad under inflytande av alkohol, In VIno Veritas.. men tänk på det! Det tycker jag! Nu ska jag ringa en vän - hoppas det ringer hos dig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback