Taxi, Viking Line, Pub, Vänner del 1

Att jämföra sina erfarenheter ochupplevelser mot varandra nyttigt.. en väsentlig skillnad mellan taxichaufförer i Malmö och Stockholm är att i stockholm heter många Persson och Andersson medan de i Malmö heter Al-Hameht och Pochahontas. Vidare i jämförelsen tar Stockholmarna 42spänn i framkörningsavgift  mitt på förmiddagen och kan inte alls förstå Malmös 979797 som tar 50spänn genom hela stan. Å andra sidan kan Stockholmholmarna sin stad, de vet vad som händer i nöjesväg och kan alltid tipsa om ställen.

80spänn + sura 50 eftersom jag inte betalade resan online - C-hytt med två bäddar, 24timmar, dusch.. kan det bli bättre? Rena lakan och handdukar och en Vikingbuffé för 234spänn alt. en skaldjursbuffé med obegränsat med ostron, havs/insjökräftor, kokta/rökta räkor och musslor, halstrade pilgrimmsmusslor och andra läckerheter 560kronor.. eller budgetvarianten räkmacka o bira för 93.. vem ska att man kan vara lycklig utan pengar?

Slank in på puben och testadeen mörk lager från Åland, satan i gatan vad mörk den var och vad skit den smakade. Sen fanns där en trubadur också.. som första låt körde han "Beatles - Let It Be" och för att sätta standard på kvällen fortsatte han med Michael Wiehes "Titanic" och då gick jag. Att sjunga den låten ombord ett fartyg där hälften av passagerarna sover precis över eller under vattenlinjen är lika stor psykologisk misshandel som att spela Robert Brobergs "Stan Är Full Av Vatten" för människorna i New Orleans.. på det att man översätter skiten så de förstår.. eller "Da Buzz - I'm Alive" på en begravning..Man skulle kunna säga att mitt redan höga trubadurförakt inte sjönk.. för vad är roligare än pissljummen öl, armgung och bordsknack i bordskivan, felstämd gitarr och fylleskrål.. och misslyckade Creedencetolkningar.. och Country roads Take Me Home.. tänk om John Denver visste hur många som våldför sig på hans låt varje pubkväll..

Kommentarer
Postat av: Hazze Wazeen

Hallå!
Fick mig ett garv av igenkännande av din blogg om Viking Line-kryssningen. Reser ofta med min son 5 år, och då hinner man se det mesta.
Dock måste jag kommentera dina trubadur-fobier;
Visst finns det bra o dåliga sådana, liksom det finns bra o dåliga av det mesta. Och det är ju trist om man råkar ut för en dålig tandläkare eller taxichafför, liksom att få sina favoritlåtar söndermanglade till biran.
Men dra inte alla över en kam, och att prata om trubadurförakt utan att mena det på riktigt.
En trubadur möter varje arbetsdag både både förakt och hyllningar, och det är tyvärr så att trubaduren inte har så högt anseende ens hos sina musikkollegor, det spottas friskt när musikergäng åker båt o får se trubaduren. Men han jobbar iallafall den kvällen, vilket dom bevisligen inte gör...
Jag spelar en helt annan blandning av musik än pubrepertoaren när jag väljer själv, men det är CCR och Country Roads som betalar mina räkningar, och jag är förbannat stolt för att jobba "på golvet"!
Vad kan vara finare, att få underhålla och beröra?
Och dessutom försörja sin son!
Så jag är tvungen att bemöta din blogg, och har följande att säga;
Låt inte trubaduren få betala för att en budgetmiddag kostar 93 spänn...
...och för att han råkar ligga schysst till hos brudarna, som vill höra CCR och Country roads...vad gör man inte för damerna?
Tycker i övrigt att du verkar vara en skön jävel, skummade din omfattande blogg, ska läsa mer senare.
besök gärna
www.myspace.com/hazzewazeen
Ha det, vi ses kanske på nästa kryssning,
då bjuder jag på en bira, och gillar du inte musiken lovar jag att jag ger dig kvällens intjänade dricks!
Cheers
/Hazze Wazeen


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback