Akademikers ruttna elitism

Det är mycket om arbetslöshet just nu.. 1000 000 människor i detta land är utanför arbetsmarknaden på ett eller annat sätt.. Vi har kort- och långtidsarbetslösa.. vissa är sjuka på riktigt, vissa för att de tror sig vara det och vissa för att de anser sig ha rätt till det... hörde talas om programmet Agenda Debatt ikväll där man var i småländska "vi-tror-vi-är-så-jävla-bäst" Gnosjö och hade debatt med en trött Mona Sahlin som inte tillför ett enda vettigt i svensk politik just nu och Maud Olofsson som är en krutgumma laddad med argument, det fanns en drogad nationalekonom, Stael von Holstein och lite företagare från trakten som tydligen tänkte fortsätta sina affärer med Asien eftersom de håller priset nere på produktioner samtidigt som Gnosjögöken [jo, han såg lite så ut] gnällde på att staten beskattade honom för mycket.. nåväl..

En tjej satt i publiken och var ledsen för att hon inte fått något jobb trots 60 ansökningsbrev. Hon var färdigutbildad akademiker och tyckte att det var skandal att allt hon blivit erbjuden var receptionistjobb och det kunde hon minsann inte tacka ja till för hon var ju utbildad..

1. 60 jobbansökningar? Kom igen när du som Margareta som jag lärde känna på Aktivitetsgarantin slussats genom 5år av AMS-åtgärder och skrivit 100tals ansökningar.. Dessutom.. 60 ansökningar.. till företag i Gnosjö? Denna tjejen har alltså tackat NEJ till jobb - fråga till Arbetsförmedlingen - får man det? Om inte finns hennes namn i SVTs arkiv - jaga henne och ta bort hennes arbetslöshetsersättning!

2. Varför tycker akademiker att de är värda mer än oss som inte är Fil Kand eller Pol Mag? Det är en titel inget mer. Den säger att du har hysteriskt med studieskuld och... just inget mer! Är det mer rättvist att du ska ha jobb än jag - hur elitistiskt är det? Snarare är det väl jag, med titlar som Butikschef, webdesigner, Webredaktör, Musikproducent, Säljare, MediaMarketer, New Media Creator, Informatör, som visar på ett kunnande, en erfarenhet. Det är en sak att vara teoretiker, en annan att utföra och se något hända.

Kommentarer
Postat av: Helenan

Ok.. nu säger jag inte att någon är bättre än den andra men jag måste o det grövsta protestera mot att du påstår att vara akademiker är bara att ha studieskulder. Tror du vi lallar omkring hela dagarna? Nog för att det lallas en hel del men det ligger också en hel del hårt arbete bakom min fil kand. Jag brukar inte vifta med den i folks ansikte men jag är stolt över att jag har klarat av att ta den trots en hel del skit och motgångar. Sen är det visserligen så att det finns många som har erfarenhet och borde värderas högre. Fair enough. Men att ha teoretiska kunskaper är inte så fy skam som du verkar vilja påstå. Alla måste börja någonstans och jag valde att börja med att studera för att sedan skaffa mig min arbetslivserfarenhet. Andra gör på annat sätt och det står var och en fritt.. ingen är bättre än någon annan för det. Både du och hon du sett på tv gör fel som påstår det.

2005-09-06 @ 23:49:43
Postat av: Helenan igen

Gud vad irriterad jag blir när jag läser igen och läser "...just inget mer." Jag har lärt mig vansinnigt mycket och ökat mitt kunnande med många hundra procent sen jag började läsa på universitet för mer än fyra år sedan. Kalla mig galen, men jag tycker faktiskt att de utbildade lärarna ska ha förtur till lärartjänsterna framför de som känner rektorn som inte är utbildade. Vi latar oss inte när vi läser! Gaaaah!

2005-09-06 @ 23:54:23
Postat av: Vidde

ok.. nu fattar jag.. men det var ju inte riktigt så jag menade! Jag tycker visst att det är bra att folk läser och utbildar sig och om jag hade varit akademiskt lagd hade jag säkert också FIL:at och POL:at. Problemet är bara att många akademiker ser sig som bättre än andra bara för att man läst en massa år. Du läser och du jobbar på en Burgerjoint för att finansiera dina studier - exemplariskt! Men jag ondgör mig över en tjej som sitter i TV och tycker att ett receptionistjobb är att nedvärdera henne eftersom hon är akademiker..

Och givetvis som du säger, en utbildad lärare ska självklart ha företräde till en lärartjänst, men det var ju inte det frågan gällde eller hur?

2005-09-07 @ 10:20:22
Postat av: Sara

Även jag stör mig på det du säger.

Praktisk eller teoretisk utbildning spelar mindre roll. Rätt person på rätt plats gäller, som alltid.

Praktik utan teori är inte mycket värd. Och inte teori utan praktik heller.

Din uppräkning av dina egna 'titlar' är minst lika äcklande som snobbiga akademiker. Det finns ett drag av jantelagsivrande över ditt inlägg och som studentjävel har jag hört alldeles för mycket av det.

>


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback