Med risk för familjeutslutning - Brutalt ärlig terapiskrivning om julen

Förra året firade jag och Amanda hos mina föräldrar. Jag frågade de om de inte kunde be grannen att han kunde komma in och vara tomte så Amanda kanske kunde få tro på en tomte ett år till. Men nä, det gick inte alls. "Vi firar minsann julen själva" var svaret.. Jag förklarade att det är klart vi gör det, det är bara meningen att tomten ska knacka dörr, ho-ho-hoa lite och fråga efter ett snällt barn, ge ett paket till alla, äta en pepparkaka och sen går han. "Nä, sånt sysslar inte vi med, då blir man ju skyldig en massa gentjänster".. Ja, tyckte jag, era grannar har ju två små barn - vore det inte kul om ni kunde göra samma tjänst åt de? "Nu firar vi jul hos oss och då gör vi på vårt sätt". Så det blev ingen tomte för en 5åring.. nu var hon glad och lycklig iallafall men det är inskränktheten och rädslan för att göra något annorlunda som jag är arg på.

Senast jag var hos mina föräldrar var på Amandas 6årsdag. Vi hade skramlat ihop till en Sultansäng till bebis och den stod i deras vardagsrum. Festen var hur mysig som helst och det beslöts att vi skulle sova över. Allt var bra tills jag hör mamma gå in på pappas kontor 5meter från soffan jag sitter i och börjar vräka ur sig hur illa jag beter mig som hela tiden hackar på min bror, hur jag tror jag är kung när jag kommer på besök och tar allt förgivet och att alla ställer minsann upp för mig men jag är aldrig tacksam.. När hon kräkt i 20 minuter går hon ut i köket och torkar diskbänken för 5:te gången den kvällen, sticker in huvudet geom dörrspringan och frågar om allt är bra och om jag vill ha någonting. Vidde är lite sur vid detta lag vilket hon märker när jag säger "Nej tack, verkligen inte". Förklarar sen att jag hört varenda ord och om det är något hon irriterar sig på så kan hon säga det direkt till mig. Helst plötsligt är det då min mamma som känner sig påhoppad - "Vad har du nu hört?" "Det har jag inte alls sagt" och så är det jag som är boven i dramat för att jag hört vad hon sagt..

Dessa två senaste tillfällen gör ju att man inte direkt känner HippHipp Hurra att åka hem till sina föräldrar på julafton - speciellt eftersom man inte ens har Amanda att gömma sig bakom. Jag vet redan precis hur det kommer att bli..

1200: "Visst är här fint" frågar mamma innan man ens kommit in i hallen - "Jag har pyntat hela natten"
1300: Obligatorik promenad i Ljunghusen - svinkallt och ingen vill men man måste
1500: Stress till Kalle Anka som ingen vill se, "Detta var inte med förra året" säger mamma om Tjuren Ferdinand, Pappa dricker glögg i köket, mormor somnar i soffan
1630: Mormor och mamma går upp och vilar
1730: Pappas syster ringer från Tyskland och önskar sin bror och hans familj god jul. Pappa blir glad tills samtalet är slut och mamma säger: "Vad länge ni pratade då.."
1800: Presenterna packas upp efter den traditionella fotograferingen - uppställning vid granen, leenden på beställning "Daniel, nu tar du ett kort så Rolan..PAPPA också får vara med"
1900: En Dry Martini till alla eller en Rotari Brut, utom till Daniel som dricker cola. Han är 27 och dricker inte sprit, men ingen utom jag frågar honom heller och då får jag höra att jag hackar på min lillebror
1930: Alla ska hjälpa till att ta fram mat, vilket innebär att jag gör en sallad och Daniel skalar potatis, resten gör mamma som redan är dödstrött eftersom hon varit uppe hela natten och pyntat
2030: "Vidde vill du dricka Cola till maten, eller kanske en öl?" Daniel kastar i sig maten innan någon annan satt sig och går upp på sitt gamla rum och spelar CS
2040: En snaps till mormors gravade lax måste man ju ha.. snapsvisan melodi Hej Tomtegubbar.."|: Hej bonnapågar ifrån slätten mellan Vänern och Vätten :| Nu ska vi supa nu ska vi sjunga för vi är glada och vi är unga. Hej bonnapågar ifrån slätten mellan Vänern och Vätten"
2130: Mormor börjar prata om engelska kungahuset; "Charles är ett riktigt svin", mamma tittar på en med uppmanande blick "Låt mormor prata nu, hon är så ensam hela dagarna"
2150: "Minns ni när Daniel var liten och spelade den där melodin Änglahund med Hasse Andersson
2200: Disken är avplockad, pappa gör Espresso, mamma torkar av diskbänken för 4 gången och slänger handdukar i tvättmaskinen
2230: Har det inte kommit förr så börjar en viss argumentering i ett visst ämne där det visst två olika ställningstagande. Någon pratar lite hetsigare och blir lite för dominant i samtalet och någon reser sig från bordet för att "lufta rummet" och får efter sig - "Ja gå du bara när man pratar med dig" och så är den kvällen räddad.
0130: Mamma torkar diskbänken en 8:de gång och går upp och lägger sig på sitt rum. Pappa har redan lagt sig i sitt.


Det måste finnas ett alternativ.. det bara måste.. och efter att mina föräldrar läst detta så kommer jag nog att ha ett sådant - ta hand om dig själv i jul.. men jag har bara varit ärlig.. hade inte lust att betala en psykolog för att få ur mig detta. Tack Bloggsoft!

Kommentarer
Postat av: Linda

Fan va härligt att läsa detta! Det är som klippt och skuret ur min julafton!

Häls,
Linda


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback