Avklippta morrhår och ketchup i taket

Gösta Ekman har jag alltid sett som en trevlig svensk skådis.. lite folkkär och lite "Gubben-i-trappan-bredvid".. han är dessutom hysteriskt lik, ur vissa ansiktsvinklar, min morfar.. så vad har nu detta att göra med dagens blogg.. Kommer du ihåg filmen Morrhår och ärtor? Gösta spelar en småtjuv, Håna, som är lite, mammig.. hur som, han träffar en kvinna och lär ut till hennes son att om man vill ta död på någon så ska man klippa av ett morrhår på en katt, trä det igenom en ärta och servera till personen man vill ha ihjäl. Imorse när jag efter mycket skrik och bråk lyckats fått Amanda i duschen tittar jag på Saffy Mjaouth och upptäcker att alla hennes morrhår på ena sidan är avklippta. Amanda som precis hämtat sig från skrikattacken, hon h a t a r att duscha och hon h a t a r mig för att jag tvingar henne och hela huset tror säkert jag misshandlar henne.. tills hon väl står i duschen - då stannar hon hur länge som helst. Nu frontar jag henne med morrhårsavklippen. "Nej, det var inte jag".. eller hur.. "Men hon kom bara ivägen när jag skulle pyssla med saxen".. eller hur.. "Men hon brukar riva mig som det är jämt nu".. eller hur..

Amanda har slemhosta och streptokockbakterier i halsen, således stannade vi hemma idag.. åkte och pantade petflaskor för att ha råd med medicin.. 109kronor i pant + mina sista 200 räckte precis och då var inte ens penicillinet gott, medicin är inte billigt..

Min dotter ska inte få några julklappar. Och om hon får kommer hon att sälja de. Det var beskedet efter vår lilla dispyt om morrhår. Hon kom på att det är bara snälla barn som får julklappar och eftersom hon inte är snäll kan hon lika gärna vara dum.. undrar om hon verkligen bara är sex år..

Hemma bad jag Amanda att plocka under efter sig i köket, galgar, pärlor, klister, klippbitar - allt är i en enda röra. Så kastar hon sig ner på golvet och vägrar, hon vill inte, ska inte, h i n n e r inte.. och då släpper spärren som Nannyjouren hade behövt gå i terapi för att komma över.. allt släpper för mig och jag får panik och vrålar, skriker och tar första bästa objekt och drämmer i golvet.. och när jag panikartat inser vad jag gjort, Amanda sitter tyst och förskräckt medan jag skäms som en gris för mitt utbrott som visst var befogat men ända.. då inser jag att det var ketchupflaksan som rök i golvet med bieffekt att jag har röd, sötsur kladdig tomatgojja över hela mig, Amanda, golvet, väggar, nytvättad disk, fönster, väggar och tak.. ett kilo ketchup är mycket utspritt i ett kök.

Hur det gick sen? Jag städade upp, hotade med att slänga ut en leksak för varje nej jag fick när jag bad om hjälp och Amanda lovade att lyda; fick faktiskt en puss och så den där.. elaka grejen som bara barn klarar av.. "Pappa, jag vet att du älskar mig fast vi bråkar ibland och jag älskar dig med"..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback