Ett helvetes prutande

Varför tror alla att det pris jag sätter på en vara är prutbart? Om en platta kostar 225kr / kvm så gör den det för att vi ränkat in våra omkostnader och utgifter för att saluföra den; och så måste vi ha en vinstmarginal annars har vi ju inget existensberättigande som affärsverksamhet. 225 kronor är min prislapp, inte 230, 180 eller 200 jämt.. 225 kronor.. ingen får för sig att pruta på mjölken på ICA, varför här? Men visst finns det ett antal plattor som jag kan justera priset på när det gäller rabatter etc. Så länge täckningsgraden är rätt så luggar inte chefen mig. Men att komma in och kräva en rabatt är illa.. en rabatt är ingen rättighet. Om jag och kunden kommer överens, om kvantiteterna tillåter så hjälper jag gärna till.. men när Slobodan, Igor eller Mustafa [ja, nu drar jag till med ett ickenordiska namn men det finns en anledning - stäm mig] och pustar över att han inte får någon rabatt innan han ens kollat vilka varor jag har, han kan glömma en rabatt. Men om Slobodan, Igor eller Mustafa [jävlar vad politisk korrekt jag är nu]  kommer in, vi kollar på kakel och han köper 25kvm och när jag ska dra kortet och han undrar om det finns marginal att ge någon procent rabatt så gör jag det som krävs för att han ska gå ur butiken som en nöjd kund.


Idag var Igor och Igora i butiken. 299 kronor var tydligen mycket dyrt för på Bauhaus hade de kakel som kostade 40 kr per kvadrat.. att mina plattor då var glaserade hamrade 10x10plattor i varierande färgskala och att Bauhausplattan var en vit standard 15x15platta som platsar på offentliga toaletter [jo, det är sant] eller att de inte fick någon hjälp "för att de var invandrare.." nä, det var inget de uppskattade.. Redan när jag såg de visste jag.. och visst kom första frågan: "Vad blir pris om jag handlar av dig?" Ja du min, det beror ju på vilka varor du vill ha.. "Men det bir ju dyrrt".. Det behöver inte bli så DYRT men ni kanske skulle kolla lite innan så vi ser var vi hamnar.. "Vi ska bara ha 1,8 kvadrat, kan dy ge mig ett bra pris".. Men vad vill du ha? "Du säljer plattor, ge ett pris".. Ibland vill man bara stänga dörren..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback