En dag i Örnnästet

Det regnade när vi vaknade. Men eftersom jag och Amanda ses så lite i veckorna så bestämde vi att vi skulle ut - vi åker till Danmark. För även om dansken är ond [läs här] eller [läs här] eller [läs här] så är det ibland kul att åka till Örnnästet, höra det danska lätet, språk innehåller för fan konsonanter OCH vokaler, i Pölselandet istället för i våra dannebrogenbefläckade städer.. Det är lite som alla svenska tjejer på chartersemester i Grekland, där kan man hångla med en pizzabakande Georgios som lärt sig säga "Vackert svenskt flikka" men hemma i Kungälv är han bara en hårig blatte som lever på socialbidrag..

Nåväl, vi åkte en inrökt Gråhundbuss till Köpenhamn City - i hela bussen satt det skyltar att dricka och tobaksvaror inte fick nyttjas, men chaffisen rökte på hela resan.. När vi klev av så började det naturligtvis regna men vi höll modet uppe, vi landade i Köpenhamns årliga karneval med en kilometer sambadansande lättklädda flickor och trummande gubbar. Amanda kollade kläder och danssteg och jag.. well.. det gjorde jag också.. Så trots regn och en massa folk så blev det hela en kul tillställning.. tills..

..alltså, det behövs lite bakgrund.. Jag har betalt med mitt VISA-kort över hela världen, eller iaf i de delar jag varit. Det fungerar utmärkt erkänner jag villigt utan att för den sakens skull räkna med att företaget sponsrar mina årsavgifter framöver. Parfym i Holland, roomservice i USA, taxi i London, hotell i Västerås, nattklubb i Barcelona... men försök att betala med ditt VISA-kort på McDonalds Östergade Köpenhamn.. "Naj, vi taar kuun danske kort" - söt men hopplös tjej i kassan.. "Du, det är ett VISA-kort.." "De spelar da slet icke nån roll, kun danske kort".

Vi tog en risted pölse istället. Man ska ju ta seden dit man kommer och även om dansken skiter i det när de invaderar Sverige så tycker jag iaf att jag och min dotter kan föregå med gott exempel. "Det var den godaste pölsen i mitt liv" tyckte Amanda, och damen i vagnen blev jätteglad och tyckte att Amanda var så söt och att jag ansträngde mig så bra för att prata danska, tänk om fler gjorde det. Vi var välkomna tillbaka närhelst vi ville.

Både jag och Amanda somnade i bussen hem, så intressant är Öresundsbron. När vi klivit av på Södervärn, köpt kinamat, godis och en hiphoptröja till pappa Vidde [jo, jag vet hur illa det lät] så är vi nu hemma. Minnet av en trevlig dag i fiendeland trots allt.. en kul utflykt med sin dotter, vackra flickor i väldigt små lagliga sambautstyrslar, en trevlig pölsedam och en mycket trevlig försäljare på Illum Boning som planterade en inredningsidé i mitt huvud som jag tänker utveckla själv.. ledsen, men 9900DKR är lite saftigt.. Danmark - vackert på utsidan, snålt och missundsamt på insidan.. men visst behöver vi ytlighet och då mina vänner - då är Danmark ett toppenland!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback