Bosjökloster nu igen..

Vid Ringsjöns strand i Skåne ligger ett gammalt nunnekloster; Bosjökloster. Med en ny tidsålder har religionen gett vika för rosenplanteringar, en lekplats, ett minizoo med lite grisar, getter och en häst, lite hemslöjdsarbeten och en matservering med dagens lunch... och en tusenårig ek.. Det hålls lite hundutställningar ibland och lite växtdagar; ligger i en grön lite smålummig miljö och är ett trevligt litet utflyktsmål ibland.

Ibland är då inte ett ord man kan använda när det gäller vår familjs besöksfrekvens på Bosjökloster. Det har under mina 30 år säkert besökts 80 gånger av familjen Reimann och helt ärligt, hur trevligt ett utflyktsmål än är så är 80 gångers vandring i en gammal klosteromgivning väldigt mycket.. Eken har hunnit bli 1030 år, det är säkert den 25 årskullen getter som bräker, smörknivarna har kanske blivit lite längre, lunchen serveras fortfarande på röda plastbrickor och planteringarna har säkert blivit lite större.

Min bror fyller 27 på söndag. Då har han bestämt att familjen ska åka på en spännande utflykt i Skåne; familjen ska till Bosjökloster berättade min pappa när jag ringde honom i eftermiddags medan han höll på att göra iordning grillen. Spännande.. rosorna har inte ens knoppat och eken lär ju inte ha flyttat på sig. Jag ska hämta min dotter på stationen och så ska jag med största sannolikhet jobba men jag tänkte att det vore ju kul om man någon gång vågade göra en utflykt till ett annat ställe så jag ringde min bror lite senare och undrade om han inte ville göra någonting annat på sin 27:de födelsedag. Men nä, det är ju tradition och så kommer man ut lite i naturen. Jag bet mig hårt i tungan för att inte fråga om han inte någongång skulle tänka på sig själv då Bosjökloster är min mammas definition av paradiset men avstyrde snabbt när jag fick reda på att min bror befann sig hos mina föräldrar. Jaha, varför är du där? undrade jag bara så där. "Vi ska grilla med mormor".. kul.. trevligt för er..

Nu behöver man absolut inte göra samma sak allihopa alltid, det är viktigt att vara för sig själv med andra. Men i ett läge när min mormor är gammal och de fåtal gånger hon är hos mina föräldrar vill träffa så många av barnen och barnbarnen som möjligt, varför inte fråga om jag och Amanda vill komma förbi och grilla en köttbit?

Jag skickade ett sms till min mamma: "Hälsningar till hela familjen Reimann och mormor från Vidde Amanda och SaffyMjaouth. Hoppas ni får en trevlig kväll." Nu är det bara att vänta och se om hästarna hittar till stallet


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback